Κρίσνα, το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας
Στις χώρες της Δύσης, όταν κάποιος δει το εξώφυλλο ενός βιβλίου όπως αυτό, το βιβλίο του Κρίσνα, ρωτά αμέσως: «Ποιος είναι ο Κρίσνα;», «Ποιο είναι αυτό το κορίτσι με τον Κρίσνα;», κλπ. Η άμεση απάντηση είναι ότι ο Κρίσνα είναι το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας. Γιατί αυτό; Γιατί ταιριάζει σε κάθε λεπτομέρεια με τις περιγραφές του Υπερτάτου Όντος, του Θεού. Με άλλα λόγια, ο Κρίσνα είναι ο Θεός επειδή είναι καθ’ ολοκληρίαν ελκυστικός. Έξω από την αρχή της καθ’ ολοκληρίαν ελκυστικότητας, η λέξη Θεός δεν έχει νόημα. Πώς μπορεί κάποιος να είναι καθ’ ολοκληρίαν ελκυστικός; Πρώτα απ’ όλα, αν κάποιος είναι πολύ πλούσιος, αν έχει πολλά πλούτη, είναι συνήθως ελκυστικός. Κατά τον ίδιο τρόπο, αν κάποιος είναι πολύ ισχυρός, είναι και αυτός ελκυστικός και αν κάποιος είναι πολύ διάσημος, είναι επίσης ελκυστικός· αν κάποιος είναι πολύ όμορφος ή σοφός ή αποκολλημένος από κάθε είδους υλικά αγαθά, είναι επίσης ελκυστικός. Έτσι από την πρακτική εμπειρία μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι κάποιος είναι ελκυστικός αν έχει 1) πλούτο, 2) δύναμη, 3) φήμη, 4) ομορφιά, 5) σοφία και 6) απάρνηση. Γίνεται αντιληπτό ότι κάποιος που κατέχει όλες αυτές τις έξι ιδιότητες συγχρόνως και σε απεριόριστο βαθμό, είναι το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας. Αυτές οι ιδιότητες του Θεού προσδιορίζονται από τον Παρασάρα, έναν μεγάλο σοφό και αυθεντία της βεδικής γνώσης.
Έχουμε δει πολλά πλούσια πρόσωπα, πολλά ισχυρά πρόσωπα, πολλά διάσημα πρόσωπα, πολλά όμορφα πρόσωπα, πολλά μορφωμένα και σοφά πρόσωπα και πρόσωπα που ανήκουν στην τάξη της απάρνησης και έχουν αποκολληθεί από τα υλικά αγαθά. Αλλά δεν έχουμε δει ποτέ στην ιστορία της ανθρωπότητας κάποιο πρόσωπο να είναι ταυτόχρονα απεριόριστα πλούσιο, απεριόριστα ισχυρό, απεριόριστα διάσημο, απεριόριστα όμορφο, απεριόριστα σοφό και απεριόριστα αποκολλημένο από την ύλη, όπως ο Κρίσνα. Ο Κρίσνα, το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας, είναι ιστορικό πρόσωπο που εμφανίσθηκε σε αυτή τη γη πριν 5.000 χρόνια. Έμεινε στη γη 125 χρόνια και έπαιξε ακριβώς σαν ένα ανθρώπινο ον, αλλά τα έργα Του ήταν απαράμιλλα. Από την πρώτη στιγμή της εμφάνισής Του έως τη στιγμή της εξαφάνισής Του, κάθε μία από τις δραστηριότητές Του δεν συγκρίνεται με τίποτε στην παγκόσμια ιστορία και συνεπώς, όποιος γνωρίζει τι εννοούμε όταν λέμε Θεός, θα δεχθεί τον Κρίσνα ως Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας. Κανείς δεν είναι ούτε ίσος με τον Θεό ούτε μεγαλύτερος από Αυτόν. Αυτό είναι το νόημα της γνώριμης φράσης «ο Θεός είναι μεγάλος».
Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες ανθρώπων που μιλούν για τον Θεό με διάφορους τρόπους, αλλά σύμφωνα με τη βεδική γραμματεία και τους μεγάλους ατσαρια όλων των εποχών, τους εντεταλμένους ειδικούς στη γνώση του Θεού, όπως ο ατσαρια Σάνκαρα, ο Ραμανούτζα, ο Μάντβα, ο Βισνουσουάμι, ο Κύριος Τσετάνια και όλοι οι οπαδοί τους μέσω της μαθητικής διαδοχής, όλοι συμφωνούν ομόφωνα ότι ο Κρίσνα είναι το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας. Όσον αφορά εμάς, τους οπαδούς του βεδικού πολιτισμού, δεχόμαστε τη βεδική ιστορία ολόκληρου του σύμπαντος, το οποίο αποτελείται από διάφορα πλανητικά συστήματα ονομαζόμενα Σβαργκαλόκα, δηλαδή ανώτερα πλανητικά συστήματα, Μαρτιαλόκα, δηλαδή ενδιάμεσα πλανητικά συστήματα και Παταλόκα, δηλαδή κατώτερα πλανητικά συστήματα. Οι σύγχρονοι ιστορικοί αυτού του πλανήτη δεν μπορούν να προσφέρουν ιστορικά στοιχεία για γεγονότα που συνέβησαν νωρίτερα από 5.000 χρόνια, οι δε ανθρωπολόγοι λένε ότι πριν 40.000 χρόνια ο homo sapiens δεν είχε εμφανισθεί στη γη, επειδή η εξέλιξη δεν είχε φτάσει σε αυτό το σημείο. Αλλά οι βεδικές ιστορίες, οι Πουρανα και η Μαχαμπαρατα, αφηγούνται ανθρώπινες ιστορίες που εκτείνονται εκατομμύρια και δισεκατομμύρια χρόνια στο παρελθόν.
Για παράδειγμα, από αυτά τα έργα μαθαίνουμε τις ιστορίες των εμφανίσεων και των εξαφανίσεων του Κρίσνα πριν από εκατομμύρια και δισεκατομμύρια χρόνια. Στο Τέταρτο Κεφάλαιο της Μπαγκαβαντ-γκιτα, ο Κρίσνα λέει στον Αρτζούνα ότι και Εκείνος και ο Αρτζούνα είχαν γεννηθεί πολλές φορές στο παρελθόν και ότι ο μεν Κρίσνα μπορούσε να τις θυμάται όλες, ενώ ο Αρτζούνα όχι. Αυτό αποτυπώνει τη διαφορά μεταξύ της γνώσης του Κρίσνα και της γνώσης του Αρτζούνα. Ο Αρτζούνα μπορεί να ήταν πολύ σπουδαίος πολεμιστής και πολύ καλλιεργημένο μέλος της δυναστείας των Κούρου, αλλά εν τέλει, ήταν ένα συνηθισμένο ανθρώπινο ον, ενώ ο Κρίσνα, το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας, κατέχει απεριόριστη γνώση. Επειδή κατέχει απεριόριστη γνώση, η μνήμη του Κρίσνα είναι απέραντη. Η γνώση που κατέχει ο Κρίσνα είναι τόσο τέλεια, ώστε θυμάται όλα τα περιστατικά των εμφανίσεών Του εκατομμύρια και δισεκατομμύρια χρόνια στο παρελθόν, ενώ η μνήμη και η γνώση του Αρτζούνα περιορίζονται απο τον χρόνο και τον χώρο, επειδή είναι ένα συνηθισμένο ανθρώπινο ον. Στο Τέταρτο Κεφάλαιο ο Κρίσνα λέει ότι θυμάται να διδάσκει την Μπαγκαβαντ-γκιτα στον Βιβασβάν, τον θεό του ήλιου, πριν από μερικά εκατομμύρια χρόνια.
Στις μέρες μας είναι της μόδας για τους άθεους να προσπαθούν να γίνουν ο Θεός ακολουθώντας κάποιες μυστικιστικές μεθόδους. Συνήθως οι άθεοι ισχυρίζονται ότι είναι ο Θεός χάρη στη φαντασία τους ή την ικανότητά τους στον διαλογισμό. Ο Κρίσνα δεν είναι τέτοιου είδους Θεός. Δεν γίνεται Θεός ούτε με την επινόηση κάποιας μυστικιστικής μεθόδου διαλογισμού ούτε με αυστηρές ασκητικότητες και μυστικιστικές ασκήσεις γιογκα. Για να ακριβολογούμε, δεν γίνεται ποτέ Θεός, επειδή είναι ο Θεός σε κάθε περίσταση.
Μέσα στη φυλακή του εκ μητρός θείου του Κάμσα, όπου βρίσκονταν υπό περιορισμό ο πατέρας Του και η μητέρα Του, ο Κρίσνα εμφανίσθηκε έξω από το σώμα της μητέρας Του ως τετράχειρας Βίσνου-Ναράγιανα. Ύστερα μεταμορφώθηκε σε μωρό και είπε στον πατέρα Του να Τον μεταφέρει στο σπίτι του Νάνντα Μαχαράζα και της γυναίκας του Γιασόντα. Όταν ο Κρίσνα ήταν μικρό μωρό, ο γιγάντιος θηλυκός δαίμονας Πούτανα αποπειράθηκε να Τον σκοτώσει, αλλά όταν Αυτός ρούφηξε το στήθος με το γάλα της, ρούφηξε μαζί και τη ζωή της. Αυτή είναι η διαφορά μεταξύ του αληθινού Θεού και ενός «Θεού» κατασκευασμένου στο μυστικιστικό εργοστάσιο. Ο Κρίσνα δεν είχε την ευκαιρία να ασκηθεί στη μυστικιστική μέθοδο του γιογκα, αλλά παρ’ όλα αυτά εκδηλώθηκε ως Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας σε κάθε Του βήμα, από τη βρεφική στην νηπιακή ηλικία, από τη νηπιακή στην παιδική ηλικία και από την παιδική στη νεανική ηλικία. Σε αυτό το βιβλίο, περιγράφονται όλες οι δραστηριότητές Του ως ανθρώπινου όντος. Παρόλο που ο Κρίσνα έπαιζε σαν ένα ανθρώπινο ον, διατηρούσε πάντα την ταυτότητά Του ως Υπερτάτου Προσώπου της Θεότητας.
Αφού ο Κρίσνα είναι καθ’ ολοκληρίαν ελκυστικός, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι όλες οι επιθυμίες μας πρέπει να εστιάζονται στον Κρίσνα. Στην Μπαγκαβαντ-γκιτα λέγεται ότι το ατομικό πρόσωπο είναι ο ιδιοκτήτης ή κατοχος του σώματος, αλλά ο Κρίσνα, ο οποίος είναι η Υπέρτατη Ψυχή, παρούσα μέσα στην καρδιά όλων, είναι ο υπέρτατος ιδιοκτήτης και υπέρτατος κύριος κάθε ατομικού σώματος. Συνεπώς, αν συγκεντρώσουμε την τάση μας για αγάπη μόνο στον Κρίσνα, τότε θα γίνουν αμέσως πραγματικότητα η παγκόσμια αγάπη, η ενότητα και η γαλήνη. Όταν κάποιος ποτίζει τη ρίζα του δέντρου, ποτίζει αυτομάτως τα κλαδιά, τα βλαστάρια, τα φύλλα και τα άνθη και όταν κάποιος δίνει τροφή στο στομάχι, ικανοποιεί όλα τα μέλη του σώματος.
Η τέχνη της συγκέντρωσης της προσοχής στον Υπέρτατο και η προσφορά της αγάπης σε Αυτόν ονομάζεται συνείδηση του Κρίσνα. Έχουμε εγκαινιάσει την κίνηση για τη συνείδηση του Κρίσνα, έτσι ώστε να μπορεί ο καθένας να ικανοποιήσει την τάση του να αγαπά, κατευθύνοντας απλώς την αγάπη του προς τον Κρίσνα. Ολόκληρος ο κόσμος λαχταρά να ικανοποιήσει τη λανθάνουσα τάση του για αγάπη, αλλά οι επινοήσεις διαφόρων μεθόδων όπως ο σοσιαλισμός, ο κομμουνισμός, ο αλτρουισμός, ο ανθρωπισμός, ο εθνικισμός και οτιδήποτε άλλο μπορεί να κατασκευαστεί για την ειρήνη και την ευημερία του κόσμου, δεν είναι παρά ανώφελα και απογοητευτικά, επειδή υπάρχει χονδροειδής άγνοια της τέχνης της αγάπης του Κρίσνα. Συνήθως οι άνθρωποι πιστεύουν πως προωθώντας τις ηθικές αρχές και τις θρησκευτικες τελετουργίες, θα γίνουν ευτυχισμένοι. Κάποιοι άλλοι πιστεύουν ότι η ευτυχία μπορεί να επιτευχθεί με την οικονομική ανάπτυξη και ακόμα, κάποιοι άλλοι πιστεύουν ότι θα είναι ευτυχισμένοι ικανοποιώντας απλώς τις αισθήσεις τους. Όμως το πραγματικό γεγονός ειναι ότι οι άνθρωποι μπορούν να είναι ευτυχισμένοι μόνο αγαπώντας τον Κρίσνα.
Ο Κρίσνα μπορεί να ανταποκριθεί στην τάση κάποιου για αγάπη σε διάφορες σχέσεις ονομαζόμενες ρασα. Υπάρχουν δώδεκα σχέσεις αγάπης. Μπορεί κανείς να αγαπά τον Κρίσνα ως τον υπέρτατο άγνωστο, τον υπέρτατο κύριο, τον υπέρτατο φίλο, τον υπέρτατο γιο ή τον υπέρτατο εραστή. Αυτές είναι οι πέντε βασικές σχέσεις αγάπης (ρασα). Μπορεί επίσης κανείς να αγαπά τον Κρίσνα έμμεσα, σε εφτά διαφορετικές σχέσεις, που προφανώς διαφέρουν από τις πέντε πρωταρχικές σχέσεις. Ωστόσο, συνολικά, αν κάποιος εναποθέσει τη λανθάνουσα αγάπη του στον Κρίσνα, τότε η ζωή του γίνεται επιτυχημένη. Αυτό δεν είναι φαντασία· είναι γεγονός, το οποίο μπορεί να συνειδητοποιηθεί με πρακτική εφαρμογή. Μπορεί κανείς να αντιληφθεί απευθείας το αποτέλεσμα που έχει η αγάπη για τον Κρίσνα στη ζωή του.
Στο Ένατο Κεφάλαιο της Μπαγκαβαντ-γκιτα αυτή η επιστήμη της συνείδησης του Κρίσνα ονομάζεται βασιλιάς της γνώσης, βασιλιάς όλων των εμπιστευτικών θεμάτων και ύψιστη επιστήμη υπερβατικής συνειδητοποίησης. Και παρά ταύτα, μπορούμε να δοκιμάσουμε άμεσα τα αποτελέσματα αυτής της επιστήμης της συνείδησης του Κρίσνα, επειδή είναι πολύ εύκολο να την εφαρμόσει κανείς και πολύ ευχάριστο. Οποιοδήποτε ποσοστό της συνείδησης του Κρίσνα μπορούμε να εφαρμόσουμε, αυτό θα γίνει αιώνιο περιουσιακό στοιχείο για τη ζωή μας, επειδή είναι άφθαρτο σε όλες τις περιστάσεις. Τώρα πλέον έχει αποδειχθεί στ’ αλήθεια ότι οι σημερινές απογοητευμένες και ευρισκόμενες σε σύγχυση νεότερες γενιές στις δυτικές κοινωνίες μπορούν να αντιληφθούν άμεσα τα αποτελέσματα που έχει η διοχέτευση της αγάπης τους προς τον Κρίσνα και μόνο.
Λέγεται ότι αν κάποιος εκτελεί σκληρές ασκητικότητες, πράξεις εξιλέωσης και θυσίες και παρ’ όλα αυτά αποτύχει να ξυπνήσει τη λανθάνουσα αγάπη του για τον Κρίσνα, τότε όλες οι πράξεις μετάνοιας που έχει κάνει θεωρούνται ανώφελες. Από την άλλη, αν κάποιος έχει ξυπνήσει τη κοιμώμενη αγάπη του για τον Κρίσνα, τι λόγο έχει να κάνει ασκητικότητες και πράξεις μετάνοιας;
Η κίνηση για τη συνείδηση του Κρίσνα είναι το πρωτόγνωρο δώρο του Κυρίου Τσετάνια προς τις πεσμένες ψυχές αυτής της εποχής. Είναι μία πολύ απλή μέθοδος, η οποία έχει υλοποιηθεί τα τελευταία τέσερα χρόνια στις δυτικές χώρες και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή η κίνηση είναι σε θέση να ικανοποιήσει τις λανθάνουσες τάσεις της ανθρωπότητας για αγάπη. Αυτό το βιβλίο «Κρίσνα» είναι άλλη μία παρουσίαση για να βοηθήσει την κίνηση της συνείδησης του Κρίσνα στον δυτικό κόσμο. Αυτό το υπερβατικό έργο εκδίδεται σε δύο μέρη και με πλούσια εικονογράφηση. Στους ανθρώπους αρέσει να διαβάζουν διαφόρων ειδών μυθιστορήματα και να ξοδεύουν με αυτόν τον τρόπο τον χρόνο και την ενέργειά τους. Τώρα αυτή η ενέργεια μπορεί να κατευθυνθεί προς τον Κρίσνα. Το αποτέλεσμα θα είναι άφθαρτη ικανοποίηση της ψυχής, και ατομικά και συλλογικά.
Λέγεται στη Μπαγκαβαντ-γκιτα ότι ακόμα και μια μικρή προσπάθεια ξοδευμένη στον δρόμο της συνείδησης του Κρίσνα μπορεί να σώσει κάποιον από τον μεγαλύτερο κίνδυνο. Μπορούν να αναφερθούν χιλιάδες παραδείγματα ανθρώπων οι οποίοι διέφυγαν τον μεγαλύτερο κίνδυνο εξαιτίας μιας ανεπαίσθητης προόδου στη συνείδηση του Κρίσνα. Γι’ αυτό ζητούμε από όλους να επωφεληθούν από αυτό το υπερβατικό έργο. Διαβάζοντας τη μία σελίδα μετά την άλλη, θα αντιληφθεί κανείς ότι αποκαλύπτεται ένας απέραντος θησαυρός γνώσης για την τέχνη, την επιστήμη, τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία και τη θρησκεία και τελικά, διαβάζοντας μόνο αυτό το βιβλίο, θα καρποφορήσει η αγάπη για τον Θεό.
(Από τον πρόλογο του Μπακτιβεντάντα Σουάμι Πραμπουπάντα στο βιβλίο του «Κρίσνα», που εκδόθηκε το 1970)
Μετάφραση: Γ. Δ. Κωνσταντόπουλος
Πρόσφατα σχόλια