Τα ευδιάκριτα συμπτώματα αυτής της εποχής (της εποχής του Κάλι)
(Μία διάλεξη του Σρίλα Πραμπουπάντα, στις 18 Μαρτίου 1968, στο San Francisco, σχετικά με τη στροφή 12.2.1 της Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ)
Πραμπουπάντα: Σήμερα θα συζητήσουμε σχετικά με τα προεξέχοντα συμπτώματα αυτής της εποχής. Αυτό το βιβλίο, η Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ, γράφτηκε… όχι γράφτηκε, ουσιαστικά ηχογραφήθηκε. Όλη η βεδική γραμματεία, έχει καταγραφεί μέσω της ακρόασης και μέσω της παράδοσης. Πριν πέντε χιλιάδες χρόνια, οι άνθρωποι μπορούσαν να συγκρατήσουν στον νου τους χωρίς κανένα γραπτό κείμενο τα λόγια των αυθεντιών. Εκείνη την εποχή η μνήμη ήταν τόσο κοφτερή, ώστε μπορούσε κάποιος να συγκρατήσει κάτι αν το άκουγε μόνο μία φορά από τον πνευματικό δάσκαλο. Δεν υπήρχε ανάγκη να συμβουλεύονται γραπτά κείμενα. Αυτό το βιβλίο, λοιπόν, η Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ, καταγράφηκε από τον Βιασαντέβα, επειδή μπορούσε να καταλάβει ότι στο μέλλον οι άνθρωποι θα είναι τόσο χαμηλού επιπέδου, ώστε να είναι αδύνατο να συγκρατούν στη μνήμη τους κάτι χωρίς τη βοήθεια γραπτών κειμένων. Έτσι παλιά, αυτά τα βιβλία τα έγραφαν με το χέρι πάνω σε φύλλα φοίνικα, επειδή δεν υπήρχε τυπογραφία. Έτσι, αν ήθελες ένα βιβλίο, έπρεπε να το αντιγράψεις από ένα άλλο βιβλίο. Αυτό ήταν το σύστημα.
Το ζήτημα, λοιπόν, είναι ότι πριν πέντε χιλιάδες χρόνια τα πράγματα που γράφτηκαν γι’ αυτή την εποχή, όπως βλέπουμε, επαληθεύονται. Αυτό είναι το ζήτημα: πώς μπορούσαν να δουν παρελθόν, παρόν και μέλλον τόσο καλά; Οι σοφοί ήταν γνωστοί ως τρι-καλα-γκια. Τρι σημαίνει τρία. Υπάρχει ομοιότητα. Τρι και τρία. Στα σανσκριτικά είναι τρι, στα αγγλικά «three» (και στα ελληνικά, «τρία»). Τρι-καλα-γκια. Τρι σημαίνει «τρία» και καλα σημαίνει «χρόνος». Ο χρόνος γίνεται αντιληπτός με τρεις τρόπους: παρελθόν, παρόν και μέλλον. Τα όρια του χρόνου, παρελθόν, παρόν και μέλλον. Όποτε μιλάμε για χρόνο, είναι παρελθόν, παρόν ή μέλλον. Οι σοφοί, λοιπόν, εκείνες τις μέρες ήταν τρι-καλα-γκια. Τρι-καλα-γκια σημαίνει ότι μπορούσαν να καταλάβουν, μπορούσαν να γνωρίζουν, τι υπήρχε στο παρελθόν, τι θα γίνει στο μέλλον και τι συμβαίνει σήμερα. Όπως ακριβώς στην Μπαγκαβάντ-γκίτα ο Κρίσνα λέει, «Αγαπημένε Μου Αρτζούνα, εσύ, Εγώ και όλοι αυτοί οι βασιλιάδες και οι στρατιώτες που έχουμε συγκεντρωθεί εδώ, στο πεδίο της μάχης, ήμασταν πρόσωπα και εξακολουθούμε να είμαστε πρόσωπα. Και στο μέλλον, θα συνεχίσουμε να είμαστε πρόσωπα». Εξήγησε, στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον. Σε ένα άλλο σημείο ο Κρίσνα λέει, βενταχαμ σαματιτανι (Μπ.γκ. 7.26). Ατιτανι σημαίνει παρελθόν. Βαρταμανανι τσα, «και μέλλον». Αυτό, λοιπόν, σημαίνει γιογκική δύναμη. Μπορεί κανείς να γνωρίζει παρελθόν, παρόν και μέλλον.
Εδώ, λοιπόν, ο Σουκαντέβα Γκοσουάμι μιλάει για την Κάλι-γιούγκα. Η Κάλι-γιούγκα είναι η τέταρτη εποχή. Υπάρχουν τέσσερεις διαφορετικές εποχές: η Σάτια-γιούγκα, η Τρέτα-γιούγκα, η Ντβάπαρα-γιούγκα και η Κάλι-γιούγκα. Ακριβώς όπως υπάρχουν οι τέσσερεις εποχές του έτους, κατά τον ίδιο τρόπο, σε μία ημέρα του Μπράμα υπάρχουν χίλιοι κύκλοι των τεσσάρων γιούγκα. Τέσσερεις γιούγκα σημαίνει 4.320.000 χρόνια. Πολύ μεγάλη χρονική περίοδος. Αυτή είναι η διάρκεια των τεσσάρων γιούγκα. Έτσι, όταν περάσουν χίλιοι κύκλοι των τεσσάρων γιούγκα τελειώνει μία ημέρα του Μπράμα, δώδεκα ώρες. Μεγάλος σχεδιασμός. Εν πάση περιπτώσει, υπάρχουν τέσσερεις γιούγκα, η Σάτια-γιούγκα, η Ντβάπαρα-γιούγκα, η Τρέτα-γιούγκα και η Κάλι-γιούγκα. Στο προηγούμενο κεφάλαιο περιγράφηκαν εν μέρει αυτές οι γιούγκα. Σε αυτό το κεφάλαιο… Αυτό είναι το δεύτερο κεφάλαιο του Δωδέκατου Άσματος της Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ. Ο Σουκαντέβα Γκοσουάμι περιγράφει, «Αγαπημένε μου Βασιλιά…». Ο Σουκαντέβα Γκοσουάμι μιλούσε στον Μαχαράζα Παρίκσιτ, ο οποίος ήταν Αυτοκράτορας αυτού του πλανήτη. Ο Μαχαράζα Παρίκσιτ. Και τον είχε καταραστεί ένας μπράμανα να πεθάνει μέσα σε εφτά ημέρες. Αξιοποιούσε, λοιπόν, εκείνες τις εφτά ημέρες ακούγοντας τη Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ. Εξηγεί, λοιπόν, ο Σουκαντέβα Γκοσουάμι, «Αγαπημένε μου Βασιλιά, καθώς η Κάλι-γιούγκα θα προχωρά…». «Θα προχωρά» σημαίνει ότι έχουν περάσει μόνο πέντε χιλιάδες χρόνια αυτής της Κάλι-γιούγκα. Η συνολική διάρκεια της Κάλι-γιούγκα είναι 432.000 χρόνια. Από αυτά έχουν περάσει μόνο πέντε χιλιάδες χρόνια. Νομίζω ότι στην παγκόσμια ιστορία δεν υπάρχουν…, κανείς δεν μπορεί να παρουσιάσει μαρτυρίες πέντε χιλιάδων ετών. Στην καλύτερη περίπτωση, οι ιστορικοί μπορούν να παρουσιάσουν την ιστορία των τελευταίων τριών χιλιάδων ετών. Αυτό είναι όλο. Έτσι η Κάλι-γιούγκα έχει αρχίσει την προϊστορική εποχή. Και πριν από αυτό, τι υπήρχε, κανείς δεν μπορεί να πει. Όμως στη βεδική γραμματεία, υπάρχουν τα πάντα. Τα πιστεύεις ή όχι, αυτό είναι άλλο θέμα.
Τώρα εδώ, ο Σουκαντέβα Γκοσουάμι λέει, τατας τσα ανουντιναμ. Ανουντιναμ σημαίνει «καθώς οι μέρες (της Κάλι-γιούγκα) θα προχωρούν». Ποια θα είναι τα συμπτώματα; Θα είναι νανκσιατι. Νανκσιατι σημαίνει ότι σταδιακά θα ελαττωθούν. Τι θα ελαττωθεί; Νταρμαχ, η θρησκευτικότητα, σατιαμ, η αλήθεια, σωτσαμ, η καθαριότητα, κσαμα, η συγχώρεση, νταγια, η ευσπλαχνία, αγιουχ, η διάρκεια της ζωής, μπαλα, η δύναμη και σμριτιχ, η μνήμη. Αυτά τα οχτώ, προσπαθείστε απλώς να τα γνωρίσετε. Το πρώτο πράγμα είναι η θρησκευτικότητα. Καθώς η εποχή του Κάλι προχωράει, οι άνθρωποι θα γίνονται όλο και περισσότερο άθρησκοι. Και θα γίνονται και όλο και πιο πολύ ψεύτες. Θα ξεχάσουν να λένε την αλήθεια. Σωτσαμ, καθαριότητα, και αυτή θα ελαττωθεί. Η καθαριότητα είναι απαραίτητη. Μπαχιαμπιανταραχ-σουτσιχ. Αν κάποιος θέλει να προοδεύσει, θα πρέπει να είναι καθαρός. Σύμφωνα με τον βεδικό πολιτισμό, πρέπει να κάνει κανείς μπάνιο τρεις φορές την ημέρα. Και πράγματι, στην Ινδία αυτό κάνουν. Στην πατρίδα μου έκανα και εγώ μπάνιο δυο φορές την ημέρα, μέχρι που πέρυσι έπαθα καρδιακή προσβολή. Σκέφτηκα, λοιπόν, ότι σε αυτή τη χώρα, να κάνω μπάνιο δύο φορές την ημέρα δεν θα ήταν δυνατό και γι’ αυτό τώρα κάνω μπάνιο μία φορά την ημέρα. Αλλά στην Ινδία υπάρχουν πολλοί άνθρωποι, άνθρωποι υψηλού επιπέδου, κάνουν μπάνιο τρεις φορές την ημέρα. Το πρωί, πριν από το μεσημεριανό και το βράδυ. Ειδικά οι μπράμανα. Η καθαριότητα, λοιπόν, είναι το κυριότερο μετά την θρησκεία. Το να κάνει κανείς μπάνιο, να εκκενώνει καθημερινά, να πλένει τα δόντια του, να πλένει τα ρούχα του, αυτή είναι η διαδικασία της καθαριότητας. Αλλά καθώς οι ημέρες της Κάλι-γιούγκα προχωρούν, αυτό το σύστημα της υγιεινής και της καθαριότητας, της καθαριότητας εσωτερικά και εξωτερικά… εξωτερικά, κάνοντας μπάνιο και εσωτερικά, αποκτώντας συνείδηση του Κρίσνα – δύο είδη καθαριότητας. Αν απλώς κάνουμε μπάνιο με σαπούνι εξωτερικά, αλλά εσωτερικά έχουμε όλων των ειδών τα σκουπίδια, αυτό δεν είναι καθαριότητα. Καθαριότητα σημαίνει μπαχιαμπιανταραχ. Μπαχια σημαίνει εξωτερικά, απ’ έξω. Αμπιανταρα σημαίνει εσωτερικά. Αν δεν είμαστε καθαροί, αν δεν είμαστε αγνοί, πώς θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε και να πλησιάσουμε τον Υπέρτατο; Ο Υπέρτατος περιγράφεται ως ο πλέον αγνός. Στην Μπαγκαβάντ-γκίτα ο Αρτζούνα λέει, παραμ μπραμα παραμ νταμα παβιτραμ παραμαμ μπαβαν (Μπ.γκ. 10.12): «Αγαπημένε μου Κρίσνα, Εσύ είσαι ο Υπέρτατος Κύριος, το Μπραμάν». Και παβιτραμ παραμαμ: «Εσύ είσαι ο υπέρτατα αγνός». Δεν υπάρχει ακαθαρσία. Ακαθαρσία σημαίνει υλική μόλυνση και αγνότητα σημαίνει πνευματική ζωή. Καθαριότητα, λοιπόν, μέσα και έξω, και αυτό επίσης θα ελαττωθεί. Να το γνωρίζετε.
Πρώτα ελάττωση της θρησκευτικότητας. Οι άνθρωποι θα γίνουν άθρησκοι και θα λησμονήσουν τι θα πει να λες την αλήθεια. Θα συνηθίσουν να λένε ψέμματα. Και σωτσαμ, όχι καθαριότητα. Και κσαμα. Κσαμα σημαίνει συγχώρεση. Ας υποθέσουμε ότι έχω κάνει κάποιο λάθος…, υπάρχει όμως συγχώρεση. Κσαμα-ρουπαμ ταπασβιναχ, στους ανθρώπους συνιστάται, ειδικά σε όσους κάνουν πράξεις εξιλέωσης και ασκητικότητες, σε όσους ακολουθούν τις αρχές του γιογκα, δηλαδή τη ζωή της αφοσίωσης, θα πρέπει να μάθουν να συγχωρούν. Στις δοσοληψίες μας…, υπάρχουν τόσο πολλές λάθος δοσοληψίες μεταξύ μας. Αν, λοιπόν, τα αντιμετωπίζουμε όλα πολύ σοβαρά, τότε είναι πολύ δύσκολο να ζει κανείς. Λοιπόν, κσαμα. Αλλά αυτό το κσαμα –κσαμα σημαίνει συγχώρεση- θα ελαττωθεί. Κανείς δεν θα συγχωρεί. Αντίποινα, εκδίκηση, αυτά θα αυξηθούν. Έπομένως, τέσσερα πράγματα: θρησκευτικότητα, ειλικρίνεια, καθαριότητα και συγχώρεση. Τέσσερα. Και νταγια. Νταγια σημαίνει έλεος, ευσπλαχνία. Τι είναι έλεος; Θέλω να πω, ποιος είναι λιγότερο δυνατός; Όπως τα ζώα, πουλιά, κτήνη, θα πρέπει να είναι κανείς πολύ ευσπλαχνικός. Όπως τα παιδιά: θα πρέπει να είναι κανείς πολύ ευσπλαχνικός με τα παιδιά. Σύμφωνα με τις βεδικές εντολές, τα παιδιά, οι γυναίκες, οι μπράμανα, οι ηλικιωμένοι και οι αγελάδες. Πόσοι; Τα παιδιά, οι γυναίκες, οι μπράμανα, οι αγελάδες και τι άλλο;… Οι ηλικιωμένοι. Ναι. Αυτά τα πέντε, σύμφωνα με τη Μάνου-σαμχίτα, δηλαδή τον νόμο των Ινδουιστών, δεν κάνουν παραβάσεις. Δεν έχουν παραπτώματα. Δεν μπορούν να διωχθούν ποινικά. Συγχωρούνται. Αν ένας μπράμανα έχει διαπράξει κάποιο σφάλμα ή μία γυναίκα έχει διαπράξει ένα σφάλμα ή ένα παιδί έχει κάνει κάποιο λάθος ή μία αγελάδα έχει παραβιάσει τον νόμο, ε, δεν τιμωρούνται. Νταγια. Θα πρέπει πάντοτε να τους δείχνουμε έλεος. Χρειάζονται προστασία, ιδαίτερη προστασία. Αυτά τα πέντε, υπάρχουν ειδικές εντολές να τους προσφέρεται προστασία. Αυτό είναι απαραίτητο στον ανθρώπινο πολιτισμό. Η προστασία των αγελάδων είναι πολύ σημαντική. Η προστασία των γυναικών είναι πολύ σημαντική. Η προστασία των μπράμανα είναι πολύ σημαντική. Η προστασία των παιδιών είναι πολύ σημαντική. Βέβαια, στις μέρες μας υπάρχει προστασία για τα παιδιά, βέβαια, από το κράτος. Αλλά αυτό είναι τεχνητό. Υπάρχει και η διαδικασία της θανάτωσης. Τόσο πολλά παιδιά θανατώνονται στη μήτρα. Αλλά σύμφωνα με τον βεδικό πολιτισμό, αυτό είναι μέγιστο αδίκημα. Λοιπόν, νταγια. Νταγια σημαίνει ότι θα πρέπει να δείχνεις έλεος σε όσους είναι αδύναμοι. Αυτό, λοιπόν, θα ελαττωθεί, νταγια. Και αγιουχ, διάρκεια ζωής. Διάρκεια ζωής. Στη Σάτια-γιούγκα η διάρκεια της ζωής ήταν 100.000 χρόνια. Ο άνθρωπος ζούσε 100.000 χρόνια. Ύστερα, στην Τρέτα-γιούγκα μειώθηκε δέκα φορές. Ζούσαν για 10.000 χρόνια. Έπειτα, στην Ντβάπαρα-γιούγκα μειώθηκε ξανά δέκα φορές. Ζούσαν 1.000 χρόνια. Και τώρα, στην Κάλι-γιούγκα, η διάρκεια της ζωής λέγεται πως είναι 100 χρόνια. Βλέπουμε όμως ότι μειώνεται. Όλοι μπορούν να το δουν. Ίσως ο παππούς σας έζησε 100 χρόνια. Ο πατέρας σας έζησε 80 χρόνια. Και σήμερα, 60 ή 70 χρόνια. Σταδιακά, θα μειωθεί τόσο πολύ, που θα φτάσουμε να λέμε ότι αν κάποιος ζήσει 20 ή 30 χρόνια θα θεωρείται πολύ γέρος άνθρωπος. Αν ζήσει 20 ή 30 χρόνια, θα λένε, «Α, έχεις πολύ καλή ζωή». Σιγά-σιγά θα έλθει κι αυτό. Αυτή είναι η πρόοδος της ηλικίας. Η πρόοδος της ηλικίας στον υλικό πολιτισμό. Είμαστε περήφανοι για την πρόοδο του πολιτισμού μας, αλλά αυτά τα καλά πράγματα ελαττώνονται. Αυτό σημαίνει… προοδεύουμε σημαίνει ότι ελαττώνουμε αυτά τα καλά πράγματα. Αυτή είναι η πρόοδος. Αγιουχ και σμριτιχ. Σμριτιχ σημαίνει μνήμη. Αυτά, λοιπόν, τα οχτώ πράγματα θα ελαττωθούν σταδιακά. Σημειώστε το και θα δείτε πώς ελαττώνονται. Το έχουμε δει ήδη. Σμριτιχ.
Η επόμενη περιγραφή είναι,
βιτταμ εβα καλω νριναμ τανματσαρα-γκουνονταγιαχ
νταρμα-νιαγια-βιαβασταγιαμ καραναμ μπαλαμ εβα χι
Ένα άλλο σύμπτωμα είναι πώς κάποιος είναι αξιοσέβαστος. Ο Σουκαντέβα Γκοσουαμι λέει, βιτταμ εβα καλω νριναμ. Βιτταμ σημαίνει χρήμα. Αν έχεις λεφτά, με οποιονδήποτε τρόπο, ό,τι κι αν είσαι, είσαι πολύ αξιοσέβαστος. Τζανματσαρα-γκουντοναγιαχ. Παλιά, ένας άνθρωπος ήταν αξιοσέβαστος λόγω της γέννησής του σε μία σεβαστή οικογένεια και λόγω της συμπεριφοράς του. Όπως ένας μπράμανα. Ένας μπράμανα ήταν αξιοσέβαστος επειδή η συμπεριφορά του ήταν τόσο καλή. Ήταν ειλικρινής, ήταν καθαρός, ήταν άνθρωπος της γνώσης, ήταν πιστός στις γραφές και τόσο πολλά προσόντα. Γι’ αυτό ήταν αξιοσέβαστος. Εδώ, λοιπόν, λέγεται ότι η τζανμα, η γέννηση σε μια καλή οικογένεια ή η καλή συμπεριφορά… Τζανματσαρα. Τζανματσαρα και γκουνα, ιδιότητα. Ας υποθέσουμε ότι κάποιος είναι μεγάλος φιλόσοφος, σπουδαίος, μορφωμένος λόγιος. Αυτό είναι πολύ καλό προσόν. Αλλά σήμερα αυτά τα πράγματα δεν εκτιμούνται. Αν κάποιος είναι πολύ μορφωμένος λόγιος ή αν προέρχεται από πολύ αξιοσέβαστη οικογένεια και έχει όλες τις καλές ιδιότητες, αυτό δεν λαμβάνεται υπόψη. Κάποιος άλλος άνθρωπος, αν έχει όλες τις κακές ιδιότητες αλλά διαθέτει χρήματα, είναι αξιοσέβαστος. Θα τον σέβονται. Αυτό είναι το σύμπτωμα αυτής της εποχής. Και νταρμα-νιαγια-βιαβασταγιαμ καραναμ μπαλαμ εβα χι. Νταρμα. Νταρμα σημαίνει…, ας υποθέσουμε πως έχεις κάνει κάτι άθρησκο. Σε κάθε θρησκεία, σε κάθε γραφή, υπάρχουν πολλά πράγματα, κάνε το, μην το κάνεις. Αυτό, λοιπόν, σημαίνει ότι ακολουθείς τις θρησκευτικές αρχές. Σε κάθε θρησκεία, Ινδουιστική ή Χριστιανική ή Μωαμεθανική, υπάρχουν κάποιοι κανόνες και κάποιες ρυθμίσεις. Όπως στη Μωαμεθανική θρησκεία, το ποτό είναι η μεγαλύτερη αμαρτία. Και στην Ινδουστική θρησκεία, το να φας σάρκα, και ειδικά κρέας αγελάδας, είναι το μεγαλύτερο αμάρτημα. Αυτές, λοιπόν, είναι θρησκευτικές αρχές. Έτσι νταρμα-νιαγια-βιαβασταγιαμ. Υπάρχουν, λοιπόν, κάποιοι κανόνες και κάποιες ρυθμίσεις σύμφωνα με τους διάφορους τύπους θρησκείας. Πώς, λοιπόν, θα διευθετηθούν; Καραναμ μπαλαμ εβα χι: με τη δύναμη. Αν κάποιος έχει δύναμη… «Το δίκαιο του ισχυρού». Αυτό το «δίκαιο του ισχυρού». Δεν υπάρχει λόγος. «Γιατί ενεργείς εναντίον των θρησκευτικών αρχών;». Αν ρωτήσω, αν είσαι δυνατός, πιο δυνατός από εμένα, θα πεις, «Ναι. Μπορώ να το κάνω αυτό. Τι είναι αυτό; Τι είναι για σένα; Τι είναι αυτό για σένα;». Έτσι, λοιπόν, μπαλαμ εβα χι. Αν κάποιος είναι δυνατός, αν κάποιος έχει την εξουσία, ε, μπορεί να ενεργήσει εναντίον των κανόνων και των ρυθμίσεων των θρησκευτικών εντολών, των εντολών των γραφών. Κανείς δεν θα διαμαρτυρηθεί.
Νταρμα-νιαγια-βιαβασταγιαμ καραναμ μπαλαμ εβα χι. Νταμπατιε αμπιρουτσιρ χετουρ μαγιαϊβα βιαβαχαρικε. Νταμπατιε. Νταμπατιε σημαίνει δημιουργία συζυγικής σχέσης. Αμπιρουτσιχ. Αμπιρουτσιχ σημαίνει «αρέσω». Ένα κορίτσι αρέσει σε ένα αγόρι και ένα αγόρι αρέσει σε ένα κορίτσι. Τέλος. Ας είναι σύζυγοι. Παλιά δεν ήταν έτσι. Παλιά, σύμφωνα με τον βεδικό πολιτισμό, δεν υπήρχε αυτό, του αρέσει, της αρέσει. Οι γονείς του αγοριού και οι γονείς του κοριτσιού έβλεπαν, «Αν αυτή η ένωση θα είναι ευτυχισμένη». Έφερναν έναν αστρολόγο και αυτός υπολόγιζε αστρονομικά το ωροσκόπιο, «Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτού του αγοριού; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτού του κοριτσιού; Θα ζήσουν ειρηνικά παντρεμένοι;». Υπολόγιζαν, και οι γονείς έβλεπαν σε τι είδους οικογένεια είχε γεννηθεί το κορίτσι και τι είδους είναι το αγόρι, σε τι οικογένεια γεννήθηκε. Τόσο πολλά πράγματα. Αν δεν συμφωνούσαν οι γονείς του κοριτσιού και του αγοριού, τότε δεν υπήρχε γάμος. Ακόμα στην Ινδία… Τουλάχιστον εγώ, και εγώ παντρεύτηκα έτσι και μερικά από τα παιδιά μου παντρεύτηκαν και αυτά έτσι. Αυτό το σύστημα τηρείται ακόμα στην Ινδία. Οι γονείς διαλέγουν το κατάλληλο αγόρι και το κατάλληλο κορίτσι. Ο πρωταρχικός στόχος είναι να ζήσουν πολύ ειρηνικά. Να μην υπάρχουν περιττές ταραχές στην οικογενειακή τους ζωή. Αυτός ήταν ο στόχος. Αλλά στην Κάλι-γιούγκα λέγεται νταμπατιε, η επιλογή του συζύγου και της συζύγου εξαρτάται από μια απλή συμφωνία. Αυτό είναι όλο. «Μου αρέσεις· σου αρέσω». Αυτό είναι όλο. Τέλος. Νταμπατιε αμπιρουτσιρ χετουχ. Αμπιρουτσιρ. Επειδή το κορίτσι αρέσει στο αγόρι. Και αν υποθέσουμε ότι δεν αρέσει στους γονείς; Η απάντηση σε αυτό θα είναι, «Ναι, αλλά αρέσει στο κορίτσι, άρα αυτό είναι». Αυτό είναι όλο.
Έτσι, λοιπόν, νταμπατιε… Δεν συμβαίνει μόνο στη χώρα σας. Σε κάθε χώρα. Επειδή έτσι είναι αυτή η εποχή. Νταμπατιε αμπιρουτσιρ χετουρ μαγιαϊβα βιαβαχαρικε. Μάγια σημαίνει ψεύτικες δοσοληψίες. Βιαβαχαρε. Ακόμα και στις συνηθισμένες δοσοληψίες θα υπάρχει εξαπάτηση και λάθος, ακόμα και στις συνηθισμένες δοσοληψίες. Ακόμα και αν πας να αγοράσεις κάτι από ένα κατάστημα, ε, υπάρχει λάθος δοσοληψία. Νταμπατιε. Στριτβε πουμστβε τσα χι ρατιχ. Και στριτβε, οι σύζυγοι θα συμφωνούν όσο είναι δυνατοί σεξουαλικά. Αυτό είναι όλο. Στριτβε πουμστβε τσα χι ρατιχ. Ρατιχ σημαίνει σεξ. Παλιά, δεν ήταν έτσι. Ο άντρας και η γυναίκα ενώνονταν μαζί ως ισόβιοι σύντροφοι. Ακόμα και αν ο άντρας αρρωστήσει ή μείνει παράλυτος, η γυναίκα δεν μπορεί να τον παρατήσει. «Α, είναι ο άντρας μου». Παρόμοια, και η γυναίκα. Είτε αρρωστήσει είτε οτιδήποτε, ο άντρας και η γυναίκα ενώνονταν μαζί για όλη τους τη ζωή. Δεν υπήρχε θέμα διαζυγίου. Δεν υπήρχε θέμα διαζυγίου, ακόμα και αν δεν άρεσε ο ένας στον άλλον, ακόμα και αν καβγάδιζαν. Δεν μπορεί να μην υπάρχει καβγάς· όποτε υπάρχουν δύο άντρες ή ένας άντρας και μία γυναίκα, υπάρχει καβγάς. Αυτό θα πει ατομικότητα. Γι’ αυτό ο Τσανάκια Πανντίτα λέει, «Όποτε υπάρχει καβγάς μεταξύ συζύγων, θα πρέπει να παραβλέπεται». Η φόρμουλα που δίνει ο Τσανάκια Πανντίτα είναι η εξής: ατζα-γιουντε: καβγάς ανάμεσα σε κατσίκες. Όταν μαλώνουν οι κατσίκες, αυτό είναι ασήμαντο… Αν αντιληφθείς ότι δύο κατσίκες τσακώνονται στην πόρτα σου, δεν σε νοιάζει. Είναι απλώς ένας καβγάς ανάμεσα σε κατσίκες. Γι’ αυτό ατζα-γιουντε. Και κάποιοι σοφοί τελούν μία τελετή σράντα. Τελετή σράντα σημαίνει ότι μετά τον θάνατο του πατέρα ή της μητέρας κάποιου γίνεται μεγάλη τελετή και ο γιος ξοδεύει πολλά λεφτά. Ο πατέρας ξοδεύει πολλά λεφτά κατά τη γαμήλια τελετή του αγοριού και του κοριτσιού, και το αγόρι ξοδεύει πολλά λεφτά μετά τον θάνατο του πατέρα και της μητέρας. Αυτό είναι το σύστημα, το σύστημα των Ινδουιστών. Αλλά όταν ο σοφός τελεί την τελετή σράντα μετά τον θάνατο του πατέρα του… Σοφός σημαίνει ότι ζει στο δάσος. Είναι επαίτης. Και τι έξοδα έχει; Μερικά λουλούδια και φρούτα, αυτό είναι όλο. Αυτά δεν είναι πολύ ακριβά. Και στο δάσος δεν χρειάζεται να πληρώσεις τίποτε για λουλούδια και φρούτα. Μπορείς να τα πάρεις από τα δέντρα. Το πρωί, αν υπάρχει ήχος βροντής στα σύννεφα, θα πρέπει να ξέρεις ότι δεν θα βρέξει. Δεν θα βρέξει καθόλου. Η βροντή μπορεί να είναι πολύ δυνατή, αλλά δεν θα βρέξει. Αυτό σημαίνει ότι μπορείς να την αγνοήσεις. Όπως μπορείς να αγνοήσεις τον καβγά ανάμεσα σε δυο κατσίκες, όπως δεν μπορείς να πάρεις στα σοβαρά την τελετή σράντα του σοφού, όπως δεν παίρνεις πολύ στα σοβαρά τον ήχο της βροντής στα σύννεφα του πρωινού, παρόμοια, νταμπατιε καλαχε τσαϊβα, παρόμοια, όταν υπάρχει καβγάς ανάμεσα στον άντρα και τη γυναίκα, θα πρέπει να μην τον παίρνεις στα σοβαρά. Μην τον παίρνεις στα σοβαρά. Αλλά στον σύγχρονο πολιτισμό, οι καβγάδες του άντρα και της γυναίκας αντιμετωπίζονται τόσο σοβαρά, που πηγαίνουν αμέσως στο δικαστήριο και υποβάλλουν αίτηση διαζυγίου και η ένωσή τους, η συζυγική ζωή διαλύεται και είναι και οι δύο δυστυχείς. Και αυτή η ψυχολογία είναι, όπως λέγεται… Δεν ξέρω, αλλά είναι μάλλον σωστό, ότι η ασυμφωνία μεταξύ των συζύγων οφείλεται σε δυσκολία στο σεξ. Αυτό είναι όλο. Αναφέρεται καθαρά εδώ. Είτε ο σύζυγος είτε η σύζυγος, αν δεν υπάρχει πλήρης σεξουαλική ικανοποίηση, ο ένας από τους δύο πρέπει να είναι πολύ δυστυχισμένος και, επομένως, ασυμφωνία και διάλυση…
Στριτβε πουμστβε τσα χι ρατιρ βιπρατε σουτραμ εβα χι. Βιπρατε σημαίνει… Μόλις σήμερα το πρωί εξηγούσα, βιπρα, ποιος είναι βιπρα. Βιπρα σημαίνει κάποιος που έχει μελετήσει τις Βέδες σωστά ή κάποιος που έχει τελειώσει επιτυχημένα τη μελέτη των Βεδών, αυτός ονομάζεται βιπρα. Και πριν γίνει βιπρα, υπάρχει η τελετή της ιερής κλωστής. Τζανμανα τζαγιατε σουντραχ. Υπάρχουν στάδια: σούντρα, ντβίτζα, βίπρα και μπράμανα. Αυτά τα τέσσερα βήματα. Γεννιέται κανείς σούντρα. Σούντρα σημαίνει η κατώτατη τάξη, σχεδόν ζώα. Έτσι οποιοσδήποτε γεννιέται από έναν πατέρα και μία μητέρα θεωρείται σούντρα. Και τζανμανα τζαγιατε σουντραχ. Με τη γέννηση, όλοι γεννιούνται σούντρα, η κατώτατη τάξη. Και σαμσκαραντ μπαβεντ ντβιτζαχ. Και αν εκείνος ο άντρας, το αγόρι, το παιδί, αναμορφωθεί σταδιακά με την εκπαίδευση, τότε είναι σαμσκαραντ μπαβεντ ντβιτζαχ, έχει ξαναγεννηθεί. Έτσι μεταξύ των ανώτερων τάξεων, των μπράμανα, των κσάτρια και των βαΐσια, και ειδικά μεταξύ των μπράμανα και των κσάτρια, τα αγόρια είχαν πολύ καλή εκπαίδευση. Πολύ καλή. Έτσι με αναμόρφωση, όταν το αγόρι είναι ώριμο, στην ηλικία των δώδεκα ή δεκατριών ετών, πηγαίνει αυτομάτως σε έναν πνευματικό δάσκαλο. Πηγαίνει αυτομάτως σε έναν πνευματικό δάσκαλο για να μυηθεί. Όπως ακριβώς μερικές φορές κάποιοι σπουδαστές έρχονται και σε μένα: «Σουαμίτζι, δώσε μου…» Αυτή είναι η μέθοδος. Όταν κάποιος κατανοήσει τη σημασία της πνευματικής ζωής, αυτό είναι αναμόρφωση. Αυτομάτως, λοιπόν, προσφέρει τον εαυτό του σε ένα μορφωμένο πρόσωπο για να τον δεχθεί ως μαθητή. Αυτό το σημείο είναι…, η αποδοχή ενός μαθητή είναι η δεύτερη γέννηση. Αποκαλείται ντβίτζα. Ντβι σημαίνει «δεύτερη» και τζα σημαίνει τζανμα, «ζωή, γέννηση». Έτσι, σαμσκαραντ μπαβεντ ντβιτζαχ. Ντβιτζα, δεύτερη ζωή, σημαίνει αναμόρφωση και αποδοχή ενός πνευματικού δασκάλου. Τότε αρχίζει η εκπαίδευση, η πνευματική εκπαίδευση. Και τι είναι αυτή η πνευματική εκπαίδευση; Είναι τα βεδικά έργα, όπως η Μπαγκαβάντ-γκίτα, η Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ, η Βεντάντα. Υπάρχουν πολλά. Ιδιαίτερα η Μπαγκαβαντ-γκίτα και η Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ.
Όταν κάποιος έχει εκπαιδεύσει τον εαυτό του αρκετά στη βεδική γραμματεία, αποκαλείται βίπρα. Και τότε ο πνευματικός δάσκαλος… Ή και πριν. Πριν τον δεχθεί ως σπουδαστή για πνευματική μόρφωση, έχει δοθεί στον μαθητή ένα διακριτικό που ονομάζεται ιερή κλωστή. Έχετε δει τη δική μου ιερή κλωστή. Προσφέρεται, λοιπόν αυτή η ιερή κλωστή. Όποιος έχει την ιερή κλωστή θεωρείται διπλογεννημένος. Έχει γεννηθεί δύο φορές. Η πρώτη γέννηση ήλθε από τον πατέρα και τη μητέρα και η δεύτερη γέννηση ήλθε από τον πνευματικό δάσκαλο και τη βεδική γραμματεία. Ο πνευματικός δάσκαλος είναι ο πατέρας και η βεδική γραμματεία είναι η μητέρα. Τώρα εδώ αναφέρεται ότι στην εποχή του Κάλι, βιπρατβε σουτραμ εβα χι. Η σουτρα, η κλωστή, αξίζει μόνο δύο λεπτά. Έτσι, λοιπόν, τοποθετούν τώρα τον εαυτό τους στις ανώτερες τάξεις, ειδικά στην Ινδία. Αγοράζουν μία κλωστή για δύο λεπτά, την βάζουν επάνω τους και… «Α! Προέρχομαι από οικογένεια μπράμανα». Χωρίς καμία μόρφωση, χωρίς καμία αποδοχή πνευματικού δασκάλου, χωρίς τίποτε, δείχνοντας απλώς την κλωστή, «Έχω αυτή την κλωστή», γίνεται μπράμανα, βίπρα, διπλογεννημένος. Ανοησία. Αλλά αυτό συμβαίνει στην Κάλι-γιούγκα. Αυτά τα πράγματα συμβαίνουν, ειδικά στην Ινδία. Επειδή εδώ, στη χώρα σας, δεν υπάρχει τελετή της ιερής κλωστής, αλλά στην Ινδία υπάρχει η διαίρεση σε μπράμανα, κσάτρια, βαΐσια και έτσι αυτή η τελετή της ιερής κλωστής υπάρχει ακόμα. Έτσι, προκειμένου να παριστάνει κανείς ότι έχει γεννηθεί σε ανώτερη οικογένεια, μπορεί απλώς να αγοράσει μία κλωστή των δύο λεπτών, να την βάλει στο στήθος του και να συστηθεί, «Α! Εγώ είμαι μπράμανα». Και κανείς δεν πρόκειται να ρωτήσει αν είναι πράγματι μπράμανα. Μόλις δει κανείς την ιερή κλωστή: «Α! Είναι μπράμανα». Αυτό είναι όλο. Αυτό, λοιπόν, είναι άλλο ένα σύμπτωμα της Κάλι-γιούγκα, ότι απλώς με μία κλωστή των δύο λεπτών γίνεται κανείς μπράμανα.
Λινγκαμ εβασραμα-κιαταβ ανιονιαπαττι-καραναμ. Λινγκαμ. Λινγκαμ σημαίνει σύμπτωμα. Σύμφωνα με τη βεδική γραμματεία, υπάρχουν διαφορετικά ρούχα. Ένα ανύπαντρο κορίτσι, ένα φόρεμα. Ένα παντρεμένο κορίτσι, διαφορετικό φόρεμα. Μία χήρα, άλλο φόρεμα. Μία πόρνη, διαφορετικό φόρεμα. Ένας άντρας σαννιάσι, διαφορετικά ρούχα. Ένας μπραματσάρι, άλλα ρούχα. Έτσι από τα ρούχα, μπορεί να καταλάβει κανείς ποιος είναι ποιος. Αυτό είναι το σύστημα. Έτσι ο πνευματικός δάσκαλος προσφέρει αυτό το ένδυμα αφού γίνει κάποιος άξιος. Όπως ακριβώς όταν παντρεύεται ένα κορίτσι, τότε της προσφέρουν ένα νυφικό φόρεμα για τη γαμήλια τελετή. Ένα από τα σημάδια ενός παντρεμένου κοριτσιού είναι λίγη κόκκινη πούδρα στη χωρίστρα των μαλλιών της. Μπορεί έτσι να καταλάβει κανείς ότι «Αυτό το κορίτσι είναι παντρεμένο». Έτσι παρόμοια, υπάρχουν διαφορετικά ρούχα σύμφωνα με τις ιδιότητες κάποιου, σύμφωνα με την κατάστασή του. Αλλά στην Κάλι-γιούγκα, μπορεί κανείς να βάλει οποιαδήποτε ρούχα, χωρίς κανέναν κανονισμό, χωρίς καμία εθιμοτυπία. Απλώς με τα ρούχα. Υποθέστε… Όπως ένας σαννιάσι. Επειδή ο σαννιάσι πρέπει να ντύνεται με αυτά τα ρούχα χρώματος ζαφοράς, έχει το προνόμιο αν πάει στο σπίτι ενός οικογενειάρχη, τον υποδέχονται με μεγάλο σεβασμό και αν θέλει κάτι, ο οικογενειάρχης του το δίνει. Αυτό είναι το σύστημα. Τώρα, αν κάποιος σκεφτεί, «Αυτός είναι ένας πολύ φτηνός τρόπος να βγάζει κανείς λεφτά, οπότε ας ντυθώ με αυτά τα ρούχα χρώματος ζαφοράς και θα μπορώ να ζητιανεύω από πόρτα σε πόρτα. Γιατί να εργάζομαι τόσο σκληρά;». Αυτό, λοιπόν, θα συνεχίζεται. Λάθος χρήση των ρούχων. Λάθος χρήση των ρούχων. Λινγκαμ εβασραμα-κιατω. Άσραμα σημαίνει… Υπάρχουν τέσσερα άσραμα: οι μπραματσάρι, οι γκριχάστα, οι βαναπράστα και οι σαννιάσι. Έχουν διαφορετικά ρούχα. Αλλά έχουν και διαφορετικά καθήκοντα. Όμως στην Κάλι-γιούγκα, απλώς με τα ρούχα μπορεί κανείς να θεωρείται σαννιασι ή μπραματσάρι ή γκριχάστα.
Αβριττια νιαγια-ντωρμπαλιαμ… Θα εξηγήσω έναν άλλο στίχο: αβριττια νιαγια-ντωρμπαλιαμ πανντιτιε τσαπαλαμ βατσαχ. Αν δεν έχεις χρήματα, τότε δεν μπορείς να έχεις δικαιοσύνη. Παλιά, αν κάποιος είχε διαπράξει αδίκημα σε βάρος σου, μπορούσες να πας στο ανοιχτό δικαστήριο. Επειδή ο Βασιλιάς καθόταν σε μία ανοιχτή συνέλευση και οποιοσδήποτε πολίτης μπορούσε να πάει εκεί και να υποβάλει τη διαμαρτυρία του: «Κύριέ μου, ο τάδε μου έχει κάνει το τάδε κακό». Μπορούσε να διαμαρτυρηθεί και αμέσως απονεμόταν δικαιοσύνη. Αυτό ήταν το σύστημα. Τώρα, στην Κάλι-γιούγκα, υπάρχει δικαστήριο. Υποθέστε ότι σας έχουν προσβάλει, ότι κάποιος σας έχει κάνει κακό, αν θέλεις να πας στο δικαστήριο, α, θα πρέπει πρώτα να βρεις αμέσως την αμοιβή του δικηγόρου και τα χρήματα για τα χαρτόσημα και τόσο πολλά πράγματα. Και αν δεν έχεις χρήματα, τότε δεν έχει δικαιοσύνη. Γι’ αυτό λέει, αβριττια νιαγια-ντωρμπαλιαμ. Νιαγια σημαίνει δικαιοσύνη και ντωρμπαλιαμ σημαίνει αδυναμία. Αβριττια σημαίνει χωρίς λεφτά. Χωρίς λεφτά δεν μπορείς να βρεις δικαιοσύνη. Και πανντιτιε τσαπαλαμ βατσαχ. Πανντίτα σημαίνει μορφωμένος λόγιος. Αν μπορεί να λέει κάτι, οτιδήποτε, χωρίς καθόλου αναφορές στις γραφές, αν μπορεί απλώς, πώς το λέτε; Ψευδής προπαγάνδα. Ψευδής προπαγάνδα. Αν μπορεί κανείς να ικανοποιήσει τις μάζες των ανθρώπων με ψευδή προπαγάνδα, τότε θα είναι αποδεκτός. «Α! Είσαι πολύ μορφωμένος». Κανείς δεν θα ρωτήσει αν η μόρφωσή του συμφωνεί με τα αποδεκτά βιβλία, επειδή κανένας δεν διαθέτει τη γνώση που περιέχεται στα αποδεκτά βιβλία, στις γραφές. Μπορώ να πω κάτι χωρίς καμία αναφορά στα αποδεκτά βιβλία, αλλά αν σε πείσω, αν μπορώ να σε κολακεύσω, τότε θα με αποδεχθείς. Όπως ακριβώς υπάρχει τόση πολλή προπαγάνδα ότι «Μπορείς να γίνεις μεγάλος γιόγκι και ταυτόχρονα μπορείς να κακομαθαίνεις τις αισθήσεις σου. Δεν υπάρχει περιορισμός». Αυτό αρέσει στους ανθρώπους. Και γι’ αυτό το ακολουθούν. Αλλά στην πραγματικότητα, αν αναφερθούμε στα αποδεκτά βιβλία του γιόγκα, είναι πολύ δύσκολο. Αλλά αυτό δεν θα το πει κανείς, επειδή δεν αρέσει. Έτσι, λοιπόν, μπορεί ο καθένας να κατασκευάσει με τον δικό του τρόπο κάτι φτηνό και θα αρέσει στους ανθρώπους. Έτσι πανντιτιε τσαπαλαμ βατσαχ.
Αυτά, λοιπόν, είναι τα συμπτώματα. Θα τα συζητήσουμε αργότερα. Έχετε ερωτήσεις σχετικά με αυτά;
Ένας αφοσιωμένος υπηρέτης: …οι Βέδες υπήρχαν από αμνημονεύτων χρόνων;
Πραμπουπάντα: Ναι. Βέδες σημαίνει από την αρχή της δημιουργίας. Ο Μπράμα, το πρώτο ζωντανό πλάσμα, διαποτίστηκε από τη βεδική γνώση από τον Κρίσνα. Αυτό αναφέρεται στη Σρίμαντ-Μαγκαβατάμ: τενε μπραμα χριντα αντι-καβαγιε. Αντι καβι σημαίνει το πρώτο ζωντανό πλάσμα, ο Μπράμα. Στην καρδιά του, χριντα… Χριντα σημαίνει «καρδιά», τενε, διαποτίστηκε. Μπραμα, μπραμα σημαίνει «βεδική γνώση». Ήταν, λοιπόν, το πρώτο ζωντανό πλάσμα. Μπορεί να ρωτήσει κανείς πώς εκπαιδεύτηκε στη βεδική γνώση, αφού δεν υπήρχε άλλο ζωντανό ον; Γι’ αυτό αναφέρεται, τενε μπραμα χριντα. Χριντα σημαίνει από μέσα. Υπάρχει εκπαίδευση από μέσα και από έξω. Από μέσα σου προσφέρει εκπαίδευση η Υπέρτατη Ψυχή. Σου προσφέρει εκπαίδευση ο Κρίσνα. Όχι σε όλους. Σε όποιον είναι αφοσιωμένος υπηρέτης Του, σε αυτόν ο Κύριος μιλά από μέσα. Και απ’ έξω, ο πνευματικός δάσκαλος. Έτσι έχουμε την ευκαιρία να μάθουμε τη βεδική γνώση με δύο τρόπους, από έξω και από μέσα. Και αν, παρ’ όλα αυτά, δεν επωφεληθούμε, τότε φταίει η κακή μας τύχη. Ο πνευματικός δάσκαλος θεωρείται η εξωτερική έκφραση της Υπέρτατης Ψυχής. Ο Θεός είναι τόσο καλός, ώστε βρίσκεται μέσα σου, εκπαιδεύοντάς σε, αρκεί να είσαι έτοιμος να ακούσεις. Και απ’ έξω, στέλνει τον εκπρόσωπό Του. Έτσι έχουμε ωφέλεια με δύο τρόπους. Θα πρέπει να επωφεληθούμε από αυτή την ευκαιρία. Απ’ έξω, έχουμε αυτά τα βιβλία, τον πνευματικό δάσκαλο, τα άγια πρόσωπα, τόσα πολλά. Φίλους, βιβλία. Και από μέσα, τον Κρίσνα, την Υπέρτατη Ψυχή.
τεσαμ σατατα-γιουκταναμ μπατζαταμ πριτι-πουρβακαμ
ντανταμι μπουντι-γιογκαμ ταμ γιενα μαμ ουπαγιαντι τε (Μπ.γκ. 10.10)
Θα δείτε στην Μπαγκαβάντ-γκίτα, τεσαμ σατατα-γιουκταναμ: όσοι είναι διαρκώς απασχολημένοι με τη συνείδηση του Κρίσνα. Σατατα σημαίνει διαρκώς. Τεσαμ σατατα-γιουκταναμ, απασχολημένοι. Πώς; Απασχολημένοι πώς; Μπατζαταμ πριτι-πουρβακαμ. Προσφέροντας υπηρεσία με πίστη και αγάπη. Μόνο αυτά τα πρόσωπα. Σε όσα πρόσωπα έχουν συνείδηση του Κρίσνα και προσφέρουν υπηρεσία με πίστη και αγάπη, μόνο σε αυτά. Τεσαμ σατατα-γιουκταναμ μπατζαταμ πριτι-πουρβακαμ ντανταμι μπουντι-γιογκαμ ταμ: (Μπ.γκ. 10.10). «Τους δίνω μπουντι-γιογκαμ, τη νοημοσύνη». Τι είδους νοημοσύνη; Ντανταμι μπουντι-γιογκαμ ταμ γιενα μαμ ουπαγιαντι τε: «Εκείνη τη νοημοσύνη με την οποία, με τη βοήθεια της οποίας, μπορούν σιγά-σιγά να έλθουν στο βασίλειο Μου». Υπάρχει. Έτσι από μέσα υπάρχει εκπαίδευση και από έξω υπάρχει εκπαίδευση. Πρέπει, λοιπόν, να επωφεληθούμε από αυτό.
Έτσι οι Βέδες, σχετικά με την ερώτησή σου, βεντα, γνώση, σημαίνει από την αρχή της δημιουργίας. Αν δεν υπάρχει γνώση, τότε πώς συντελείται αυτή η δημιουργία; Έτσι ο Μπράμα έγινε υπεύθυνος γι’ αυτό το σύμπαν και εκπαιδεύτηκε στις Βέδες. Γι’ αυτό θα δείτε την εικόνα του Μπράμα, έχει τις Βέδες στα χέρια του. Την έχετε δει; Η εικόνα του Μπράμα, έχει τις Βέδες. Και στη Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ αναφέρεται, τενε μπραμα χριντα αντι-καβαγιε. Αντι-καβαγιε σημαίνει ότι είναι ο πρώτος μορφωμένος άνθρωπος. Η μαθητική διαδοχή προέρχεται από τον Μπράμα. Ο Μπράμα εκπαιδεύτηκε από τον Κρίσνα και από τον Μπράμα εκπαιδεύτηκε ο μαθητής του, ο Νάραντα, από τον Νάραντα ο μαθητής του, ο Βιάσα, από τον Βιάσα ο μαθητής του, ο Μαντβατσάρια. Και ο Κύριος Τσετάνια, σε αυτή τη γραμμή. Από τον Κύριο Τσετάνια, άλλοι. Με αυτόν τον τρόπο, η μαθητική διαδοχή έρχεται απευθείας από τον Κρίσνα. Και ονομάζεται Μπράμα-σαμπραντάγια. Μπράμα-σαμπραντάγια. Έτσι αυτή η γνώση… Εβαμ παραμπαρα-πραπταμ (Μπ.γκ. 4.2). Όπως αναφέρεται στην Μπαγκαβάντ-γκίτα, η γνώση αυτή μεταδίδεται μέσω της μαθητικής διαδοχής. Αυτό είναι τέλεια γνώση. Καμία νόθευση. Όπως ακριβώς, αν δεις το νερό απευθείας από τον ουρανό, είναι καθαρό νερό. Και αμέσως μόλις πάρεις νερό είτε από τη θαλασσα είτε από ένα ποτάμι, είναι νοθευμένο. Κατά τον ίδιο τρόπο, πρέπει να δεχόμαστε αυτή τη γνώση απευθείας από τον Κρίσνα. Είναι, λοιπόν, μεγάλη ευκαιρία ότι η Μπαγκαβάντ-γκίτα μεταδίδεται απευθείας από τον Κρίσνα. Και αν την δεχθούμε, αν δεχθούμε την Μπαγκαβάντ-γκίτα όπως ακριβώς είναι, τότε είμαστε γεμάτοι γνώση. Δεν τίθεται θέμα έρευνας ή διανοητικής σκοτούρας. Την δέχεσαι απευθείας, αμέσως. Δεχόμαστε γνώση με αυτόν τον τρόπο, όπως ακριβώς μαθαίνουν οι μητέρες τα παιδιά τους, «Αγαπημένο μου παιδί, εδώ είναι ο πατέρας σου. Εδώ είναι ο αδελφός σου. Εδώ είναι η αδελφή σου». Και το παιδί το δέχεται. Δεν χρειάζεται να κάνει έρευνα, «Ποιος είναι ο πατέρας μου;». Η μητέρα, η αυθεντία, λέει «Εδώ είναι ο πατέρας σου» και το παιδί το δέχεται. Τέλος. Διαφορετικά, κάνε έρευνα, «Ποιος είναι ο πατέρας μου; Εσύ είσαι ο πατέρας μου; Ή μήπως εσύ είσαι ο πατέρας μου; Μήπως εσύ; Πού είναι ο πατέρας μου;» Η αυθεντία είναι η μητέρα: «Εδώ είναι ο πατέρας σου». Δέξου το. Δεν υπάρχει έρευνα. Δεν υπάρχει πρόβλημα. Αλλά αν λες, «Όχι, θέλω να βρω τον πατέρα μου με έρευνα», συνέχισε την ανόητη έρευνά σου. Τι έρευνα μπορείς να κάνεις; Τι γνώση διαθέτεις;
Συνεπώς αυτή η γνώση είναι τέλεια. Εβαμ παραμπαρα-πραπταμ (Μπ.γκ. 4.2), μέσω μαθητικής διαδοχής από την αυθεντία. Αυτή η γνώση είναι τέλεια. Η δική μας γνώση, πολύ ατελής. Όπως μελετούμε τη σελήνη. Τόσο πολλοί επιστήμονες μελετούν τη σελήνη. Καθημερινά διαβάζουμε κάτι σχετικά με τη σελήνη. Και στην Μπαγκαβάτα βλέπεις ότι η σελήνη είναι πολύ κρύος πλανήτης και εκεί οι άνθρωποι πίνουν το ποτό σομα-ρασα. Και προ ημερών διάβαζα στην εφημερίδα ότι η θερμοκρασία είναι 200 βαθμοί υπό το μηδέν. Μπορείτε να φανταστείτε πόσο κρύο έχει. Πώς, λοιπόν, μπορούμε να πάμε εκεί; Δεν μπορούμε να πάμε στον Καναδά, επειδή η θερμοκρασία είναι υπό το μηδέν, σε κάνει να αισθάνεσαι τόσο άσχημα. Και η σελήνη, αν πιστέψουμε τις δηλώσεις των επιστημόνων, έχει 200 βαθμούς υπό το μηδέν. Πώς, λοιπόν, μπορείς να πας εκεί; Θα πεθάνεις αμέσως, στη στιγμή. Κατά τον ίδιο τρόπο, η θερμοκρασία στον ήλιο, α, τόσο πολλοί βαθμοί Κελσίου. Επομένως, πρέπει να μείνεις εδώ. Γι’ αυτό λέμε ότι υποκείμαστε σε όρους. Δεν μπορείς να πας έξω. Υπόκεισαι σε όρους. Μπορείς να προσπαθήσεις, αλλά δεν μπορείς να πας έξω με αυτόν τον τρόπο. Αν θέλεις να πας σε άλλους πλλανήτες, τότε θα πρέπει να προετοιμαστείς. Αυτό εξηγείται στην Μπαγκαβάντ-γκίτα:
γιαντι ντεβα-βρατα ντεβαν πιτριν γιαντι πιτρι-βραταχ
μπουτανι γιαντι μπουτετζια γιαντι μαντ-γιατζινο ‘πι μαμ (Μπ.γκ. 9.25)
Εκείνοι που επιθυμούν να πάνε στους ουράνιους πλανήτες… Η σελήνη θεωρείτι και αυτή ένας από τους ουράνιους πλανήτες. Όποιοι θέλουν να πάνε στους ουράνιους πλανήτες μπορούν να λατρέψουν τους συγκεκριμένους ημίθεους που είναι εκεί. Αν θέλεις να πας στον πλανήτη του ήλιου, λατρεύεις τον θεό του ήλιου, αν θέλεις να πας στον πλανήτη της σελήνης, λατρεύεις τον θεό της σελήνης και όταν λήξει αυτό το σώμα, μπορείς να πας κατευθείαν εκεί. Γιαντι ντεβα-βρατα ντεβαν πιτριν… Αν θέλεις να πας στην Πιτριλόκα, μπορείς να πας εκεί. Αν θέλεις να παραμείνεις εδώ, μπορείς να παραμείνεις εδώ. Και ακόμα, αν θέλεις να πας στον πλανήτη όπου ζει ο Κρίσνα, μπορείς να πας εκεί. Γιαντι μαντ-γιατζινο ‘πι μαμ. «Και όσοι είναι αφοσιωμένοι υπηρέτες Μου, έρχονται σ’ Εμένα, στον πλανήτη Μου». Στο βιβλίο μας «Εύκολο ταξίδι σε άλλους πλανήτες» τα έχουμε περιγράψει αυτά. Δεν μπορείς, λοιπόν, να πας αμέσως. Θα πρέπει πρώτα να προετοιμαστείς. Δεν είναι δυνατό να έχεις ανακαλύψει κάτι, π.χ. έναν σπούτνικ, και με τον σπούτνικ να πας αμέσως στην Τσανντραλόκα. Αυτό είναι φαντασία, Δεν είναι δυνατό. (Τέλος)
Μετάφραση: Γ. Δ. Κωνσταντόπουλος
Πρόσφατα σχόλια