Τα δεκαέξι ερωτήματα του Αρτζούνα
Αρχίζοντας από το εδάφιο 2.54 της Μπαγκαβάντ-γκίτα, ο Αρτζούνα θέτει στον Κύριο Κρίσνα δεκαέξι ερωτήματα. Τα δεκαέξι ερωτήματα που θέτει ο Αρτζούνα είναι τα εξής:
- Ποια είναι τα γνωρίσματα κάποιου που βρίσκεται σταθερά στη συνείδηση του Κρίσνα; (2.54)
«Ποια είναι τα σημάδια εκείνου του οποίου η συνείδηση είναι απορροφημένη με αυτόν τον τρόπο στην Υπέρβαση; Πώς μιλάει και τι λέει; Πώς κάθεται και πώς περπατάει;»
- Γιατί να πάρω μέρος σε μία τόσο αποτρόπαιη μάχη; (3.1)
«Ω Τζανάρντανα, ω Κέσαβα, αν θεωρείς ότι η νοημοσύνη είναι ανώτερη από τη δράση που αποβλέπει στην απόλαυση, τότε γιατί με πιέζεις να ασχοληθώ με αυτή τη φρικτή μάχη;»
- Τι ωθεί κάποιον να κάνει αμαρτωλές πράξεις; (3.36)
«Ω απόγονε των Βρίσνι, τι ωθεί τον άνθρωπο στην αμαρτία, ακόμη και παρά τη θέλησή του, σαν να υποχρεώνεται δια της βίας;»
- Πώς μπορώ να καταλάβω ότι παλιά δίδαξες αυτή την επιστήμη στον Βιβασβάν; (4.4)
«Ο θεός του ήλιου Βιβασβάν είναι μεγαλύτερος σε ηλικία από Εσένα. Πώς, λοιπόν, θα μπορέσω να καταλάβω ότι στην αρχή Εσύ του δίδαξες αυτή την επιστήμη;»
- Ποιος δρόμος είναι καλύτερος, η απάρνηση ή η υπηρεσία αφοσίωσης; (5.1)
«Ω Κρίσνα, πρώτα μου ζητάς να απαρνηθώ την εργασία και μετά πάλι συνιστάς εργασία με αφοσίωση. Σε παρακαλώ, θα μου πεις τώρα οριστικά ποιο από τα δύο είναι επωφελέστερο;»
- Αυτός ο δρόμος του γιόγκα φαίνεται ανεφάρμοστος λόγω της ανήσυχης φύσης του νου. (6.33)
«Ω Μαντουσούντανα, το σύστημα του γιογκα το οποίο περιέγραψες μοιάζει σε εμένα ανεφάρμοστο και αβάσταχτο, επειδή ο νους είναι ανήσυχος και ασταθής».
- Ποιος είναι ο προορισμός του ανεπιτυχούς γιόγκι; (6.37)
«Ποια είναι η κατάληξη του ανθρώπου που έχει πίστη αλλά δεν επιμένει, που αρχίζει την προσπάθεια της αυτοσυνειδητοποίησης, αλλά αργότερα παραιτείται λόγω εγκόσμιας νοοτροπίας και έτσι δεν φτάνει στην τελειότητα του μυστικισμού;»
- Τι είναι το μπραμάν, το κάρμα, η αντιάτμα (ο αγνός, ο αληθινός εαυτός), η αντιμπούτα (η υλική εκδήλωση), η αντιντάιβα (οι ημίθεοι) και ο αντιγιάγκια (ο Κύριος της θυσίας) και πώς μπορεί να Σε γνωρίσει κανείς την ώρα του θανάτου; (8.1-2)
«Ω Κύριέ μου, ω Υπέρτατο Πρόσωπο, τι είναι το μπραμάν; Τι είναι ο εαυτός; Τι είναι οι πράξεις που αποσκοπούν στην απόλαυση; Τι είναι αυτή η υλική εκδήλωση; Και τι είναι οι ημίθεοι; Εξήγησέ μου, Σε παρακαλώ. Πώς ζει μέσα στο σώμα ο Κύριος της θυσίας, ω Μαντουσούντανα, και σε ποιο μέρος του σώματος ζει; Και πώς μπορούν όσοι Σου προσφέρουν υπηρεσία αφοσίωσης να Σε γνωρίσουν την ώρα του θανάτου;»
- Μίλησέ μου, σε παρακαλώ, λεπτομερώς για τις δόξες Σου. (10.16)
«Μίλησέ μου, Σε παρακαλώ, με λεπτομέρειες για τις θεϊκές Σου δυνάμεις με τις οποίες διαπερνάς όλους αυτούς τους κόσμους και κατοικείς σε αυτούς».
- Επιθυμώ να δω πώς έχεις εισέλθει στην κοσμική εκδήλωση. (11.3)
«Ω Υπέρτατο Πρόσωπο, ω υπέρτατη μορφή, παρόλο που Σε βλέπω μπροστά μου όπως ακριβώς έχεις περιγράψει ο Ίδιος τον Εαυτό Σου, επιθυμώ να δω τη μορφή Σου εκείνη με την οποία εισχωρείς σε αυτή την κοσμική εκδήλωση».
- Πες μου, Σε παρακαλώ, ποιος είσαι; (11.31)
«Ω Κύριε των κυρίων! Ω άγρια μορφή! Πες μου, Σε παρακαλώ, ποιος είσαι. Σε προσκυνώ και Σου ζητώ να φανείς ευσπλαχνικός. Δεν γνωρίζω την αποστολή Σου και επιθυμώ να ακούσω γι’ αυτήν».
- Ποιος είναι τελειότερος, εκείνος που προσφέρει υπηρεσία αφοσίωσης ή ο ιμπερσοναλιστής; (12.1)
«Ποιοι θεωρούνται τελειότεροι, εκείνοι που Σου προσφέρουν πάντα υπηρεσία αφοσίωσης ή εκείνοι που λατρεύουν το ανεκδήλωτο, το απρόσωπο μπραμάν;»
- Επιθυμώ να μάθω για την πρακρίτι, τον πουρούσα, το πεδίο (κσέτρα), τον γνώστη του πεδίου (κσετράγκια), την γνώση (γκιάνα) και το το αντικείμενο της γνώσης (γκιέγια). (13.1)
«Ω αγαπημένε μου Κρίσνα, θέλω να μάθω για την πρακρίτι (τη φύση), τον πουρούσα (τον δικαιούχο της απόλαυσης), για το πεδίο και τον γνώστη του πεδίου, για τη γνώση και το αντικείμενο της γνώσης».
- Από ποια σημάδια μπορεί κανείς να αναγνωρίσει κάποιον που έχει υπερβεί τις τρεις καταστάσεις της υλικής φύσης; (14.21)
«Ω Κύριέ μου, από τι σημάδια αναγνωρίζεται κάποιος που έχει υπερβεί τις καταστάσεις της υλικής φύσης; Ποια είναι η συμπεριφορά του; Και πώς υπερβαίνει κανείς αυτές τις καταστάσεις;»
- Ποια είναι η κατάσταση όποιου δεν ακολουθεί τις αρχές των γραφών; (17.1)
«Ω Κρίσνα, ποια είναι η κατάσταση εκείνου που δεν τηρεί τις αρχές των γραφών, αλλά λατρεύει κάτι σύμφωνα με τη φαντασία του; Βρίσκεται στην αγαθότητα, στο πάθος ή στην άγνοια;»
- Ποιος είναι ο σκοπός της τάξης της απάρνησης; (18.1)
«Ω εσύ με τα δυνατά χέρια, ω εξολοθρευτή του δαίμονα Κέσι, ω Χρισικέσα, Κύριε των αισθήσεων, επιθυμώ να κατανοήσω την αληθινή φύση της απάρνησης (τιαγκα) και την αληθινή φύση της τάξης της απάρνησης (σαννιάσα).
Απαντώντας, ο Κύριος Κρίσνα φωτίζει τα μυστικά του κάρμα, δηλαδή των καθορισμένων για τον καθένα καθηκόντων σύμφωνα με τη φύση του και την κοινωνική του τάξη, τον δρόμο της πνευματικής ανάπτυξης στον οποίον οι καρποί της εργασίας προσφέρονται στον Θεό (κάρμα-γιόγκα), τον δρόμο της γνώσης (γκιάνα), τον δρόμο της πνευματικής προόδου μέσω υπερβατικής γνώσης (γκιάνα-γιόγκα), τον διαλογισμό (ντιάνα), τον ασκητισμό (ταπάσια), την αφοσίωση την ανάμεικτη με δράση που αποσκοπεί στην απόλαυση (κάρμα-μίσρα-μπάκτι), την αφοσίωση την ανάμεικτη με εμπειρική γνώση (γκιάνα-μίσρα-μπάκτι) και την αγνή αφοσίωση (σούντα-μπάκτι). Από αυτό το εδάφιο (2.54) και μέχρι το Δέκατο Όγδοο Κεφάλαιο της Μπαγκαβαντ-γκιτα, ο Κύριος Κρίσνα δίνει ενδείξεις που αφορούν στην αγνή αγάπη και αφοσίωση (πρέμα-μπάκτι), η οποία είναι η πλέον εμπιστευτική γνώση. Η πύλη εισόδου στην πρέμα-μπάκτι είναι η πλήρης υποταγή σε Αυτόν.
(Το κείμενο αυτό βασίστηκε στο σχόλιο του Σρίλα Μπακτιβεντάντα Ναράγιανα Μαχαράζα για το εδάφιο 2.54 της Μπαγκαβαντ-γκιτα. Με τα έντονα στοιχεία παρατίθενται τα κείμενα της Μπαγκαβαντ-γκιτα στη μετάφραση του Σρίλα Μπακτιβεντάντα Σουάμι Πραμπουπάντα.)
Μετάφραση: Γ. Δ. Κωνσταντόπουλος
Πρόσφατα σχόλια