Η τήρηση των θρησκευτικών αρχών
(Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ 1.16.22-25)
(Η έλευση και η επέλαση της σημερινής εποχής, της εποχής του Κάλι – μέρος τρίτο)
του Σρίλα Ντβαϊπάγιανα Βιάσα
Μετάφραση στα αγγλικά και σχόλια
της Αυτού Θείας Χάρης Α. Τσ. Μπακτιβεντάντα Σουάμι Πραμπουπάντα
16.22 Οι υποτιθέμενοι ηγέτες βρίσκονται σε σύγχυση υπό την επίδραση της εποχής του Κάλι και έτσι έχουν δημιουργήσει αταξία σε όλες τις κρατικές υποθέσεις. Άραγε θρηνείς τώρα γι’ αυτήν την ακαταστασία; Τώρα οι άνθρωποι δεν ακολουθούν τους κανόνες και τις ρυθμίσεις σχετικά με την τροφή τους, την πόση, τον ύπνο, το ζευγάρωμα, κλπ. και έχουν την τάση να τα κάνουν αυτά εδώ κι εκεί, οπουδήποτε. Μήπως είσαι στενοχωρημένη γι’ αυτό;
Υπάρχουν κάποιες ανάγκες στη ζωή ίδιες με εκείνες των κατώτερων ζώων, και αυτές ειναι η τροφή, ο ύπνος, ο φόβος και το ζευγάρωμα. Αυτές οι απαιτήσεις του σώματος ισχύουν και για τα ανθρώπινα όντα και για τα ζώα. Όμως το ανθρώπινο ον πρέπει να ικανοποιήσει αυτές τις επιθυμίες όχι όπως τα ζώα, αλλά όπως οι άνθρωποι. Ένας σκύλος μπορεί να ζευγαρώσει με μία σκύλα δημοσίως χωρίς δισταγμό, αλλά εάν ένας άνθρωπος κάνει το ίδιο, η ίδια πράξη θα θεωρηθεί προσβολή της δημοσίας αιδούς και αυτό το άτομο θα διωχθεί ποινικά. Συνεπώς, για τους ανθρώπους υπάρχουν ορισμένοι κανόνες και ρυθμίσεις, ακόμα και για την ικανοποίηση των κοινών αναγκών. Η ανθρώπινη κοινωνία αποφεύγει αυτούς τους κανόνες και τις ρυθμίσεις όταν βρίσκεται σε σύγχυση υπό την επίδραση της εποχής του Κάλι. Αυτή την εποχή οι άνθρωποι ενδίδουν σε αυτές τις ανάγκες της ζωής χωρίς να ακολουθούν τους κανόνες και τις ρυθμίσεις, και αυτή η επιδείνωση των κοινωνικών και ηθικών κανόνων είναι οπωσδήποτε θλιβερή, εξαιτίας των επιζήμιων συνεπειών μίας τόσο ζωώδους συμπεριφοράς. Αυτή την εποχή, οι πατέρες και οι κηδεμόνες δεν είναι ευχαριστημένοι με τη συμπεριφορά των παιδιών τους. Θα πρέπει να γνωρίζουν ότι τόσο πολλά αθώα παιδιά είναι θύματα κακών επαφών που τους προσφέρονται εξαιτίας της επίδρασης της εποχής του Κάλι. Γνωρίζουμε από τη Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ ότι ο Ατζαμίλα, ο αθώος γιος ενός μπραμανα, περπατούσε σε έναν δρόμο και είδε ένα ζευγάρι σούντρα να αγκαλιάζονται αισθησιακά. Αυτό έκανε μεγάλη εντύπωση στο αγόρι και αργότερα έγινε θύμα κάθε ακολασίας. Από τη θέση του αγνού μπράμανα, ξέπεσε στη θέση ενός ελεεινού αλήτη και αυτό οφειλόταν εξ ολοκλήρου σε κακή συναναστροφή. Εκείνες τις μέρες δεν υπήρχε παρά μόνον ένας Ατζαμίλα θύμα, αλλά αυτή την εποχή του Κάλι οι δύστυχοι αθώοι μαθητές γίνονται καθημερινά θύματα του κινηματογράφου, ο οποίος προσελκύει ανθρώπους μόνο για σεξουαλική τέρψη. Οι υποτιθέμενοι κυβερνήτες είναι όλοι ανεκπαίδευτοι σχετικά με τις υποχρεώσεις ενός κσάτρια. Προορισμός των κσάτρια είναι η διοίκηση, όπως προορισμός των μπράμανα είναι η γνώση και η καθοδήγηση. Η λέξη κσατρα-μπανντου αναφέρεται στους υποτιθέμενους κυβερνήτες ή σε πρόσωπα που έχουν αναρριχηθεί στο πόστο του κυβερνήτη χωρίς κατάλληλη εκπαίδευση βασισμένη στην παιδεία και την παράδοση. Στις μέρες μας προωθούνται σε τόσο υψηλά αξιώματα χάρη στις ψήφους ανθρώπων που και οι ίδιοι δεν τηρούν τους κανόνες και τις ρυθμίσεις της ζωής. Πώς είναι δυνατό τέτοιου είδους άνθρωποι να επιλέξουν τον κατάλληλο άνθρωπο όταν και οι ίδιοι έχουν ξεπέσει από το πρότυπο της ζωής; Επομένως, υπό την επίδραση της εποχής του Κάλι, παντού, στην πολιτική, την κοινωνία ή τη θρησκεία, όλα είναι άνω-κάτω και συνεπώς για έναν συνετό άνθρωπο όλα είναι θλιβερά.
16.23 Ω μητέρα γη, το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας, ο Χαρί, ενσαρκώθηκε ως Κύριος Σρι Κρίσνα για να ελαφρύνει το βαρύ φορτίο σου. Όλα τα έργα Του εδώ είναι υπερβατικά και στερεώνουν τον δρόμο της απελευθέρωσης. Τώρα σου λείπει η παρουσία Του, σκέφτεσαι μάλλον αυτά τα έργα και λυπάσαι που δεν είναι πια εδώ.
Τα έργα του Κυρίου περιλαμβάνουν της απελευθέρωση, αλλά είναι απολαυστικότερα από την απόλαυση που προέρχεται από τη νιρβανα, την απελευθέρωση. Σύμφωνα με τον Σρίλα Τζίβα Γκοσουάμι και τον Βισβανάτα Τσακραβαρτί Τάκουρ, η λέξη που χρησιμοποιείται εδώ είναι νιρβανα-βιλαμμπιτανι, «εκείνο που ελαχιστοποιεί την αξία της απελευθέρωσης». Για την επίτευξη νιρβανα, απελευθέρωσης, πρέπει να υποστεί κανείς σκληρής μορφής ταπασια, ασκητικότητα, ο Κύριος όμως είναι τόσο ευσπαχνικός, ώστε ενσαρκώνεται για να ελαφρύνει το φορτίο της γης. Απλώς με τη θύμηση αυτών των έργων του Κυρίου, μπορεί να αψηφήσει κανείς την απόλαυση που προέρχεται από τη νιρβανα και να φτάσει στον υπερβατικό τόπο του Κυρίου για να συναναστραφεί μαζί Του, προσφέροντάς Του αιωνίως ευτυχισμένη υπηρεσία αγάπης.
16.24 Μητέρα, είσαι η δεξαμενή κάθε πλούτου. Πες μου σε παρακαλώ για την κύρια αιτία των συμφορών σου, που σε έχουν κάνει να αδυνατίσεις τόσο πολύ. Πιστεύω ότι η ισχυρή επίδραση του χρόνου, που καταβάλλει και τον πιο ισχυρό, μπορεί να έχει πάρει με τη βία όλα τα πλούτη σου, που τα λάτρευαν ακόμα και οι ημίθεοι.
Με τη χάρη του Κυρίου, κάθε πλανήτης δημιουργείται πλήρως εξοπλισμένος. Έτσι αυτή η Γη όχι μόνο είναι πλήρως εξοπλισμένη με όλα τα πλούτη για τη συντήρηση των κατοίκων της, αλλά όταν ο Κύριος κατέρχεται στη Γη, ολόκληρη η Γη γίνεται τόσο πλουσιότερη με όλων των ειδών τα πλούτη, ώστε ακόμα και οι ημίθεοι του ουρανού την λατρεύουν στοργικά. Αλλά με τη θέληση του Κυρίου, ολόκληρη η Γη μπορεί να αλλάξει στη στιγμή. Μπορεί να κάνει κάτι με τη γλυκιά Του θέληση και μπορεί αν θέλει να το πάρει πίσω. Γι’ αυτό κανείς δεν πρέπει να θεωρεί τον εαυτό του αυτάρκη ή ανεξάρτητο από τον Κύριο.
16.25 Η θεότητα της γης (με τη μορφή αγελάδας) απάντησε με αυτόν τον τρόπο στην προσωπικότητα των θρησκευτικών αρχών (με τη μορφή ταύρου): Ω Ντάρμα, θα μάθεις όλα όσα με έχεις ρωτήσει. Θα προσπαθήσω να απαντήσω σε όλες τις ερωτήσεις σου. Κάποτε είχες κι εσύ τέσσερα πόδια και με τη χάρη του Κυρίου αύξανες την ευτυχία όλου του σύμπαντος.
Οι αρχές της θρησκείας εδραιώνονται από τον Ίδιο τον Κύριο και ο εκτελεστής αυτών των νόμων είναι ο Νταρμαράζα ή Γιαμαράζα. Αυτές οι αρχές λειτουργούν πλήρως στη Σάτια-γιούγκα· ελαττώνονται κατά το ένα τέταρτο στην Τρέτα-γιούγκα· κατά το ήμισυ στην Ντβάπαρα-γιούγκα και στην Κάλι-γιούγκα ελαττώνονται στο ένα τέταρτο, ενώ σταδιακά μειώνονται σε μηδενικό σημείο και τότε έρχεται η ερήμωση. Η ευτυχία του κόσμου εξαρτάται κατ’ αναλογίαν από τη διατήρηση των θρησκευτικών αρχών, ατομικά ή συλλογικά. Το καλύτερο δείγμα γενναιότητας είναι να τηρεί κανείς τις θρησκευτικές αρχές, παρά τις όποιες αντιξοότητες. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να είναι κανείς ευτυχισμένος σε αυτή τη ζωή και τελικά να επιστρέψει στον Θεό.
Μετάφραση στα ελληνικά: Γ. Δ. Κωνσταντόπουλος
Ειναι πολύ συμαντικό, παρά της όλες δυσκολίες της εποχής, για το Όνομα Των Σρι Σρι Ραντα Κρισνα και για την επιθυμία του Σρι Τσεϊτάνια Μαχαπραμπου όλα αυτά τα έργα κ. Γ.Δ. Κωνσταντόπουλε, να γινουν πλήρος αναγνωρίσιμα απο ολόκληρο το κίνημα της isckon του Σριλα Πραμπουπάντα. Εδω στην Ελλάδα, στην Αθήνα, χριαζόμαστε ένα Ναό, ένα Άσραμ, πολλά ανοιχτά Χαριναμ και Σανκιρταν στο κέντρο της χώρας, και τα βιβλία του Σριλα Πραμπουπάντα, και τις παλιές πρωτότυπες μεταφράσεις που έχετε ετοιμάσει και ετοιμάζετε και τις νεότερες τωρινές μεταφράσεις που έχουν γίνει απο τους μεταγενέστερους, εκτυπωμένα σε όμορφα ελληνικά βιβλία που να ευλογούν κάθε σπίτι και κάθε λάτρη. Με όλη μου την ψυχη που ειναι παραδομένη στα Λωτοειδής πόδια του Κυρίου, σας καλό όλους γι αυτήν την προσπάθεια. Θα παρακαλούσα, σαν τελευταία μου επιθυμία αυτό μου το μήνυμα να μεταφερθεί και στον κ. Νάντα Γκοπα Ντας και επίσης, πάρα πολύ σημαντικό και τον κ. Citraka Dasa.