Η έλευση του Κυρίου Κρίσνα
Κρίσνα Τζανμάσταμι: η γιορτή της εμφάνισης του Κυρίου Κρίσνα στον υλικό κόσμο. Γιορτάζεται την όγδοη σεληνιακή μέρα του σκοτεινού δεκαπενθήμερου του μήνα Μπάντρα (Αύγουστος-Σεπτέμβριος). Φέτος, η γιορτή αυτή είναι σήμερα, Δευτέρα, 3 Σεπτεμβρίου. Αντί άλλου κειμένου, δημοσιεύουμε το πρώτο κεφάλαιο από το βιβλίο της Αυτού Θείας Χάρης Μπακτιβεντάντα Σουάμι Πραμπουπάντα «Κρίσνα, το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας», του οποίου ο πρώτος τόμος δημοσιεύεται σήμερα σε αυτόν τον ιστότοπο. Θα ακολουθήσει και ο δεύτερος τόμος. Το βιβλίο «Κρίσνα, το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας» είναι σύνοψη του δέκατου άσματος της «Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ», το οποίο περιγράφει την εμφάνιση και τα έργα του Κυρίου όταν εμφανίσθηκε στη Γη, πριν από περίπου 5.000 χρόνια.
Κάποτε ο κόσμος ήταν παραφορτωμένος από την περιττή αμυντική δύναμη διαφόρων βασιλιάδων, που στην πραγματικότητα ήταν δαίμονες, αλλά παρίσταναν τη βασιλική τάξη. Ολόκληρος ο κόσμος ήταν αναστατωμένος και η κυρίαρχη θεότητα της Γης, γνωστή ως Μπούμι, πήγε να δει τον Κύριο Μπράμα και να του πει για τις συμφορές της εξαιτίας των δαιμονικών βασιλιάδων. Η Μπούμι πήρε τη μορφή μιας αγελάδας και παρουσιάστηκε μπροστά στον Κύριο Μπράμα με δάκρυα στα μάτια. Πενθούσε και έκλαιγε για να προκαλέσει τη συμπόνια του Κυρίου. Εξιστόρησε την φριχτή θέση της Γης και ο Κύριος Μπράμα, αφού τα άκουσε όλα αυτά, ταράχτηκε και ξεκίνησε στη στιγμή για τον ωκεανό από γάλα, όπου μένει ο Κύριος Βίσνου. Ο Κύριος Μπράμα συνοδευόταν από όλους τους ημίθεους με επικεφαλής τον Κύριο Σίβα και η Μπούμι ακολουθούσε και αυτή. Μόλις έφτασαν στην ακτή του ωκεανού από γάλα, ο Κύριος Μπράμα άρχισε να καθησυχάζει τον Κύριο Βίσνου, ο οποίος παλιότερα είχε σώσει τη Γη, παίρνοντας την υπερβατική μορφή ενός αγριόχοιρου.
Στα βεδικά μάντρα, υπάρχει ένας συγκεκριμένος τύπος προσευχής, που ονομάζεται πουρούσα-σούκτα. Συνήθως, οι ημίθεοι προσκυνούν τον Βίσνου, το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας, ψάλλοντας το πουρούσα-σούκτα. Από εδώ καταλαβαίνουμε ότι η κυρίαρχη θεότητα κάθε πλανήτη μπορεί να δει τον υπέρτατο κύριο αυτού του σύμπαντος, τον Μπράμα, όποτε υπάρχει στον πλανήτη του αναταραχή και ο Μπράμα μπορεί να πλησιάσει τον Υπέρτατο Κύριο Βίσνου, όχι βλέποντάς Τον απευθείας, αλλά στεκόμενος στην ακτή του ωκεανού από γάλα. Υπάρχει μέσα σε αυτό το σύμπαν ένας πλανήτης που ονομάζεται Σβεταντβίπα και σε εκείνον τον πλανήτη υπάρχει ένας ωκεανός από γάλα. Από τη βεδική γραμματεία αντιλαμβανόμαστε ότι όπως ακριβώς υπάρχει ένας ωκεανός από αλμυρό νερό σε αυτόν τον πλανήτη, υπάρχουν διαφόρων ειδών ωκεανοί σε άλλους πλανήτες. Κάπου υπάρχει ένας ωκεανός από γάλα, κάπου υπάρχει ένας ωκεανός από οινοπνευματώδες ποτό και πολλοί άλλοι τύποι ωκεανών. Το πουρούσα-σούκτα είναι η καθιερωμένη προσευχή την οποία απαγγέλλουν οι ημίθεοι για να εξευμενίσουν το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας, τον Κσιροντακασάγι-Βίσνου. Επειδή είναι ξαπλωμένος στον ωκεανό από γάλα, ονομάζεται Κσιροντακασάγι-Βίσνου. Είναι το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας, μέσω του οποίου εμφανίζονται σε αυτό το σύμπαν όλες οι ενσαρκώσεις.
Αφού όλοι οι ημίθεοι προσέφεραν την προσευχή πουρούσα-σούκτα στο Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας, δεν άκουσαν καμία απάντηση. Τότε ο Κύριος Μπράμα κάθισε ιδιαιτέρως να διαλογισθεί και πραγματοποιήθηκε μία μετάδοση μηνύματος από τον Κύριο Βίσνου στον Μπράμα. Έπειτα ο Μπράμα ανακοίνωσε το μήνυμα στους ημίθεους. Αυτό είναι το σύστημα λήψης της βεδικής γνώσης. Η βεδική γνώση μεταδίδεται αρχικά στον Μπράμα από το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας μέσω της καρδιάς. Όπως αναφέρεται στην αρχή της Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ, τενε μπραμα χριντα: η υπερβατική γνώση των Βεδών μεταδόθηκε στον Κύριο Μπράμα μέσω της καρδιάς. Και εδώ επίσης, με τον ίδιο τρόπο, μόνο ο Μπράμα μπορούσε να καταλάβει το μήνυμα που μεταδόθηκε από τον Κύριο Βίσνου και το ανακοίνωσε στους ημίθεους για να δράσουν άμεσα. Το μήνυμα ήταν το εξής: το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας θα εμφανισθεί στη Γη πολύ σύντομα μαζί με τις υπέρτατες ισχυρές δυνάμεις Του και όσο παραμείνει στη Γη για να εκτελέσει την αποστολή Του της εξόντωσης των δαιμόνων και της εδραίωσης των αφοσιωμένων υπηρετών, οι ημίθεοι θα πρέπει και εκείνοι να παραμείνουν εκεί για να Τον βοηθήσουν. Θα πρέπει όλοι τους να γεννηθούν αμέσως στη δυναστεία των Γιάντου, όπου θα εμφανισθεί και ο Κύριος τον κατάλληλο χρόνο.
Το Ίδιο το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας, ο Κρίσνα, εμφανίσθηκε αυτοπροσώπως ως γιος του Βασουντέβα. Πριν εμφανισθεί, όλοι οι ημίθεοι, μαζί με τις γυναίκες τους, εμφανίσθηκαν σε διάφορες ενάρετες οικογένειες για να βοηθήσουν τον Κύριο να εκπληρώσει την αποστολή Του. Η λέξη που χρησιμοποιείται εδώ είναι η λέξη τατριγιαρταμ, που σημαίνει ότι οι ημίθεοι θα πρέπει να εμφανισθούν στη Γη προκειμένου να ευχαριστήσουν τον Κύριο. Με άλλα λόγια, όποιο ζωντανό ον ζει μόνο για να ικανοποιεί τον Κύριο είναι ημίθεος. Οι ημίθεοι πληροφορήθηκαν ακόμη ότι το πλήρες τμήμα του Κυρίου Κρίσνα, ο Ανάντα, ο οποίος συντηρεί τους πλανήτες του σύμπαντος επεκτείνοντας τα εκατομμύρια κεφάλια Του, θα εμφανιζόταν κι Εκείνος στη Γη πριν από την εμφάνιση του Κυρίου Κρίσνα. Πληροφορήθηκαν επίσης ότι η εξωτερική δύναμη του Βίσνου, η μάγια, με την οποία είναι ξετρελαμένες όλες οι υποκείμενες σε όρους ψυχές, θα εμφανιζόταν κι εκείνη για να εκτελέσει τον σκοπό του Υπερτάτου Κυρίου.
Αφού συμβούλεψε και γανήνεψε όλους τους ημίθεους, καθώς και την Μπούμι, με γλυκά λόγια, ο Κύριος Μπράμα, ο πατέρας όλων των πρατζαπατί, των προγόνων του πληθυσμού του σύμπαντος, αναχώρησε για την κατοικία του, τον ανώτερο υλικό πλανήτη, που ονομάζεται Μπραμαλόκα.
Ο ηγέτης της δυναστείας των Γιάντου, ο Βασιλιάς Σουρασένα, κυβερνούσε τη χώρα τη γνωστή ως Ματούρα (την περιοχή της Ματούρα), καθώς και την περιοχή τη γνωστή ως Σουρασένα. Εξαιτίας της διακυβέρνησης του Βασιλιά Σουρασένα, η Ματούρα έγινε η πρωτεύουσα όλων των βασιλιάδων των Γιάντου. Η Ματούρα έγινε επίσης η πρωτεύουσα των βασιλιάδων της δυναστείας των Γιάντου επειδή οι Γιάντου ήταν πολύ ενάρετη οικογένεια και γνώριζαν ότι η Ματούρα είναι ο τόπος όπου ζει αιωνίως ο Κύριος Σρι Κρίσνα, όπως επίσης ζει και στην Ντβάρακα.
Μια φορά κι έναν καιρό, ο Βασουντέβα, ο γιος του Σουρασένα, αμέσως μετά τον γάμο του με την Ντεβάκι, πήγαινε στο σπίτι του πάνω στο άρμα του μαζί με τη νεόνυμφη γυναίκα του. Ο πατέρας της Ντεβάκι, γνωστός ως Ντεβάκα, είχε προσφέρει μεγάλη προίκα, επειδή ήταν πολύ στοργικός με την κόρη του. Είχε προσφέρει εκατοντάδες άρματα, στολισμένα εξ ολοκλήρου με χρυσάφι. Ο Κάμσα, ο γιος του Ουγκρασένα, για να ευχαριστήσει την αδελφή του, την Ντεβάκι, είχε πάρει από μόνος του τα χαλινάρια των αλόγων στο άρμα του Βασουντέβα και το οδηγούσε εκείνος. Σύμφωνα με τα έθιμα του βεδικού πολιτισμού, όταν ένα κορίτσι παντρεύεται, ο αδελφός πηγαίνει τη νύφη και τον γαμπρό στο σπίτι τους. Επειδή η νεόνυμφη κόρη μπορεί να αισθάνεται ότι της λείπει πολύ η πατρική οικογένεια, ο αδελφός πηγαίνει μαζί της μέχρι να φτάσουν στο σπίτι του πεθερού της. Η προίκα που δόθηκε στην Ντεβάκι ήταν συνολικά η εξής: 400 ελέφαντες στολισμένοι με χρυσές γιρλάντες, 15.000 στολισμένα άλογα και 180 άρματα. Ο Ντεβάκα κανόνισε επίσης να ακολουθήσουν την κόρη του διακόσια πανέμορφα κορίτσια. Το γαμήλιο σύστημα των κσάτρια, το οποίο ισχύει ακόμα στην Ινδία, υπαγορεύει ότι όταν παντρεύεται ένας κσάτρια, μερικές δεκάδες νεαρές φίλες της νύφης πηγαίνουν μαζί της στο παλάτι του βασιλιά. Οι ακόλουθες της βασίλισσας αποκαλούνται υπηρέτριες, όμως στην πραγματικότητα συμπεριφέρονται ως φίλες της βασίλισσας. Αυτή η πρακτική έχει επικρατήσει από αμνημονεύτων χρόνων και ανιχνεύεται τουλάχιστον μέχρι την εποχή πριν από την έλευση του Κυρίου Κρίσνα, πριν από 5.000 χρόνια. Έτσι ο Βασουντέβα έφερε στο σπίτι του άλλα διακόσια πανέμορφα κορίτσια εκτός από τη γυναίκα του.
Ενώ η νύφη και ο γαμπρός περνούσαν με το άρμα τους, υπήρχαν διαφόρων ειδών μουσικά όργανα που έπαιζαν για να δηλώσουν την ευοίωνη στιγμή. Υπήρχαν κοχύλια, σάλπιγγες, και τύμπανα. Όλα μαζί δημιουργούσαν μία όμορφη μουσική συμφωνία. Η πομπή περνούσε πολύ ευχάριστα και ο Κάμσα οδηγούσε το άρμα, όταν ξαφνικά ακούστηκε από τον ουρανό ένας θαυμαστός ήχος, ο οποίος ανακοίνωσε ειδικά στον Κάμσα: «Κάμσα, είσαι τόσο ανόητος. Οδηγείς το άρμα της αδελφής σου και του γαμπρού σου, αλλά δεν ξέρεις ότι το όγδοο παιδί αυτής της αδελφής θα σε σκοτώσει».
Ο Κάμσα ήταν γιος του Ουγκρασένα, της δυναστείας Μπότζα. Λέγεται πως ο Κάμσα ήταν ο πιο δαιμονικός από όλους τους βασιλιάδες της δυναστείας Μπότζα. Αμέσως μόλις άκουσε την προφητεία από τον ουρανό, άρπαξε τα μαλλιά της Ντεβάκι και ήταν έτοιμος να την σκοτώσει με το σπαθί του. Ο Βασουντέβα ήταν κατάπληκτος με τη συμπεριφορά του Κάμσα και για να ηρεμήσει τον σκληρό, αδιάντροπο κουνιάδο του, άρχισε να μιλά ως εξής με μεγάλη σύνεση και με στοιχεία. Είπε, «Αγαπητέ μου κουνιάδε Κάμσα, είσαι ο πιο φημισμένος βασιλιάς της δυναστείας Μπότζα και οι άνθρωποι γνωρίζουν ότι είσαι σπουδαίος πολεμιστής και γενναίος βασιλιάς. Πώς γίνεται να είσαι τόσο εξαγριωμένος, ώστε να είσαι έτοιμος να σκοτώσεις μια γυναίκα που είναι η ίδια η αδελφή σου, αυτή την ευτυχισμένη ώρα του γάμου της; Γιατί φοβάσαι τόσο πολύ τον θάνατο; Ο θάνατος έχει ήδη γεννηθεί μαζί με τη γέννησή σου. Από τη ίδια τη μέρα που γεννήθηκες, άρχισες να πεθαίνεις. Ας υποθέσουμε ότι είσαι είκοσι πέντε χρόνων· αυτό σημαίνει ότι έχεις κιόλας πεθάνει είκοσι πέντε χρόνια. Κάθε στιγμή, κάθε δευτερόλεπτο, πεθαίνεις. Γιατί, λοιπόν, φοβάσαι τόσο πολύ τον θάνατο; Ο τελικός θάνατος είναι αναπόφευκτος. Ίσως πεθάνεις σήμερα, ίσως σε εκατό χρόνια· αλλά δεν μπορείς να αποφύγεις τον θάνατο. Τότε γιατί φοβάσαι τόσο πολύ; Στην πραγματικότητα, θάνατος σημαίνει καταστροφή του τωρινού σώματος. Μόλις το τωρινό σώμα παύει να λειτουργεί και αναμειγνύεται με τα πέντε στοιχεία της υλικής φύσης, το ζωντανό ον που βρίσκεται μέσα στο σώμα δέχεται ένα άλλο σώμα, σύμφωνα με την τωρινή δράση του και την αντίδραση σε αυτήν. Είναι ακριβώς όπως ένας άνθρωπος που περπατά στον δρόμο· βάζει μπροστά το πόδι του και όταν σιγουρευθεί ότι το πόδι του βρίσκεται σε στέρεο έδαφος, σηκώνει το άλλο πόδι. Με αυτόν τον τρόπο, διαδοχικά, το σώμα αλλάζει και η ψυχή μεταναστεύει. Δες πόσο προσεκτικά τα σκουλήκια στα φυτά πηγαίνουν από το ένα κλαδάκι στο άλλο. Παρόμοια, το ζωντανό ον αλλάζει σώμα αμέσως μόλις οι ανώτερες αρχές αποφασίσουν για το επόμενο σώμα του. Όσο το ζωντανό ον ζει υπό όρους σε αυτόν τον υλικό κόσμο, είναι υποχρεωμένο να δέχεται υλικά σώματα, το ένα μετά το άλλο. Το συγκεκριμένο επόμενο σώμα του του προσφέρεται από τους νόμους της φύσης, σύμφωνα με τη δράση του και την ανάλογη αντίδραση σε αυτή τη ζωή.
«Αυτό το σώμα είναι ακριβώς σαν ένα από τα σώματα που βλέπουμε συνεχώς στα όνειρα. Στα όνειρά μας δημιουργούμε τόσο πολλά σώματα, σύμφωνα με τις αρχές της νοητικής δημιουργίας. Έχουμε δει χρυσό και έχουμε δει και βουνά, οπότε σε ένα όνειρο μπορούμε να δούμε ένα βουνό από χρυσάφι, συνδυάζοντας τις δύο έννοιες. Μερικές φορές στα όνειρα, βλέπουμε ότι έχουμε κάποιο σώμα που πετά στον ουρανό και τότε ξεχνούμε εντελώς το τωρινό σώμα μας. Παρόμοια, αυτά τα σώματα μεταβάλλονται. Όταν έχεις ένα σώμα, ξεχνάς το προηγούμενο. Όσο διαρκεί ένα όνειρο, μπορεί να έλθουμε σε επαφή με τόσο πολλά νέα είδη σωμάτων, αλλά όταν ξυπνάμε τα ξεχνάμε όλα. Και πραγματικά, αυτά τα υλικά σώματα είναι δημιουργίες της νοητικής δράσης μας. Όμως τώρα, δεν θυμόμαστε τα προηγούμενα σώματά μας.
Η φύση του νου είναι τρεμάμενη. Κάποιες φορές δέχεται κάτι και αμέσως μετά το απορρίπτει. Αποδοχή και απόρριψη είναι η λειτουργία του νου σε επαφή με τα πέντε αντικείμενα της αισθησιακής ικανοποίησης: τη μορφή, τη γεύση, την όσφρηση, τον ήχο και την αφή. Με τον δικό του θεωρητικό τρόπο, ο νους έρχεται σε επαφή με τα αντικείμενα της ικανοποίησης των αισθήσεων και όταν το ζωντανό ον επιθυμήσει ένα συγκεκριμένου τύπου σώμα, το αποκτά. Συνεπώς, το σώμα είναι δώρο των νόμων της υλικής φύσης. Το ζωντανό ον αποκτά κάποιο σώμα και έρχεται ξανά έξω στον υλικό κόσμο για να απολαύσει ή να υποφέρει, σύμφωνα με τη σύσταση του σώματος. Αν δεν έχουμε ένα συγκεκριμένο τύπο σώματος, δεν μπορούμε να απολαύσουμε ή να υποφέρουμε σύμφωνα με την προδιάθεση του νου μας, που κληρονομούμε από την προηγούμενη ζωή. Στην πραγματικότητα, ο συγκεκριμένος τύπος σώματος μας προσφέρεται σύμφωνα με τη διανοητική μας κατάσταση κατά την ώρα του θανάτου.
Οι φωτεινοί πλανήτες όπως ο ήλιος, η σελήνη και τα άστρα, ανακλώνται σε δοχεία με διάφορους τύπους υγρών, όπως νερό, λάδι, λειωμένο βούτυρο, κλπ. Η αντανάκλαση κινείται ανάλογα με την κίνηση του δοχείου με το υγρό. Η αντανάκλαση της σελήνης είναι στο νερό και το κινούμενο νερό κάνει τη σελήνη να φαίνεται και εκείνη ότι κινείται, ενώ στην πραγματικότητα, η σελήνη δεν κινείται. Κατά τον ίδιο τρόπο, με διανοητικές κατασκευές, το ζωντανό ον αποκτά διαφόρων ειδών σώματα, μολονότι στην πραγματικότητα, δεν έχει σχέση με αυτά τα σώματα. Αλλά εξαιτίας της πλάνης, γοητευμένο από την επιρροή της μάγια, το ζωντανό ον νομίζει ότι ανήκει σε έναν συγκεκριμένο τύπο σώματος. Αυτός είναι ο τρόπος λειτουργίας της υπό όρους ζωής. Ας υποθέσουμε ότι ένα ζωντανό ον βρίσκεται τώρα σε ένα σώμα με ανθρώπινη μορφή. Νομίζει ότι ανήκει στην ανθρώπινη κοινωνία ή σε μία συγκεκριμένη χώρα ή σε έναν συγκεκριμένο τόπο. Ταυτίζει τον εαυτό του με αυτόν τον τρόπο και προετοιμάζεται ανώφελα για κάποιο άλλο σώμα, που δεν του χρειάζεται. Αυτές οι επιθυμίες και οι διανοητικές κατασκευές είναι η αιτία των διαφόρων ειδών σωμάτων. Η επικαλυπτική επίδραση της υλικής φύσης είναι τόσο δυνατή, ώστε το ζωντανό ον είναι ικανοποιημένο με οποιοδήποτε σώμα αποκτήσει και ταυτίζεται με αυτό το σώμα με μεγάλη χαρά. Σε ικετεύω, λοιπόν, να μην κυριευθείς από τις υποδείξεις του σώματος και του νου σου».
Έτσι ο Βασουντέβα ζήτησε από τον Κάμσα να μην είναι φθονερός με τη νεόνυμφη αδελφή του. Κανείς δεν θα πρέπει να είναι φθονερός με κανέναν, επειδή ο φθόνος είναι η αιτία του φόβου και σε αυτόν τον κόσμο και στον επόμενο, όταν βρεθούμε ενώπιον του Γιαμαράζα (του κυρίου της μετά θάνατον τιμωρίας). Ο Βασουντέβα έκανε έκκληση στον Κάμσα εκ μέρους της Ντεβάκι, αναφέροντας ότι ήταν η νεότερη αδελφή του. Επικαλέστηκε ακόμα την ευτυχισμένη στιγμή του γάμου. Η νεότερη αδελφή και ο νεότερος αδελφός κάποιου πρέπει να προστατεύονται σαν να ήταν παιδιά του. «Γενικά, η κατάσταση είναι τόσο λεπτή», κατέληξε ο Βασουντέβα, «ώστε αν την σκοτώσεις, θα είναι εναντίον της καλής σου υπόληψης».
Ο Βασουντέβα προσπάθησε να ηρεμήσει τον Κάμσα με καλές συμβουλές και με φιλοσοφικά επιχειρήματα, αλλά ο Κάμσα δεν ηρέμησε, επειδή ήταν δαίμονας. Επειδή συναναστρεφόταν με δαίμονες, ήταν πάντα δαίμονας, παρόλο που είχε γεννηθεί σε μία πολύ υψηλή βασιλική οικογένεια. Οι δαίμονες δεν νοιάζονται καθόλου για καλές συμβουλές. Είναι ακριβώς σαν τους αποφασισμένους κλέφτες: μπορεί να τους δώσει κάποιος ηθικές συμβουλές, αλλά δεν θα έχουν αποτέλεσμα. Κατά τον ίδιο τρόπο, όσοι είναι δαίμονες ή άθεοι από τη φύση τους δεν μπορούν να αφομοιώσουν καλές συμβουλές, όσο έγκυρες και αν είναι. Αυτή είναι η διαφορά ανάμεσα σε έναν ημίθεο και σε έναν δαίμονα. Όσοι μπορούν να δεχθούν καλές συμβουλές και προσπαθούν να ζουν σύμφωνα με αυτές ονομάζονται ημίθεοι, ενώ όσοι δεν είναι σε θέση να δεχθούν τέτοιου είδους καλές συμβουλές ονομάζονται δαίμονες. Αποτυγχάνοντας να ηρεμήσει τον Κάμσα, ο Βασουντέβα αναρωτιόταν πώς θα μπορούσε να προστατέψει τη γυναίκα του, την Ντεβάκι. Όταν υπάρχει άμεσος κίνδυνος, ένας ευφυής άνθρωπος θα πρέπει, όσο είναι δυνατό, να προσπαθεί να αποφύγει την επικίνδυνη κατάσταση. Αλλά αν, παρά τις ευφυείς προσπάθειές του, αποτύχει να αποφύγει την επικίνδυνη κατάσταση, τότε το λάθος δεν είναι δικό του. Θα πρέπει να προσπαθεί κανείς όσο μπορεί να κάνει το καθήκον του, αλλά αν η προσπάθεια αποτύχει, το λάθος δεν είναι δικό του.
Ο Βασουντέβα σκέφτηκε για τη γυναίκα του ως εξής: «Προς το παρόν, ας γλυτώσω τη ζωή της Ντεβάκι και αργότερα, αν υπάρξουν παιδιά, θα δω πώς να τα σώσω». Σκέφτηκε επίσης, «Αν στο μέλλον αποκτήσω ένα παιδί που μπορεί να σκοτώσει τον Κάμσα –όπως σκέφτεται ο Κάμσα- τότε και η Ντεβάκι και το παιδί θα σωθούν, επειδή οι νόμοι της Πρόνοιας είναι ασύλληπτοι. Αλλά τώρα, πρέπει με τον έναν ή τον άλλον τρόπο να σώσω τη ζωή της Ντεβάκι».
Δεν υπάρχει βεβαιότητα για το πώς ένα ζωντανό ον έρχεται σε επαφή με ένα συγκεκριμένο είδος σώματος, ακριβώς όπως δεν υπάρχει βεβαιότητα για το πώς οι φλόγες της φωτιάς έρχονται σε επαφή με ένα συγκεκριμένο είδος ξύλου στο δάσος. Όταν ξεσπά φωτιά στο δάσος, παρατηρείται ότι μερικές φορές οι φλόγες της φωτιάς πηδούν πάνω από ένα δέντρο και πηγαίνουν σε κάποιο άλλο με την επίδραση του ανέμου. Κατά τον ίδιο τρόπο, ένα ζωντανό ον μπορεί να είναι πολύ προσεκτικό σχετικά με την εκτέλεση των καθηκόντων του, αλλά παρ’ όλα αυτά, είναι πολύ δύσκολο να γνωρίζει τι είδους σώμα θα αποκτήσει στην επόμενη ζωή. Ο Μαχαράζα Μπάρατα εκτελούσε ευλαβικά τα καθήκοντα της αυτοσυνειδητοποίησης, αλλά κατά τύχη ένιωσε μεγάλη στοργή για ένα ελάφι και υποχρεώθηκε να δεχθεί το σώμα ενός ελαφιού στην επόμενη ζωή του.
Ο Βασουντέβα, αφού συλλογίστηκε πώς να σώσει τη γυναίκα του, άρχισε να μιλά στον Κάμσα με μεγάλο σεβασμό, παρόλο που ο Κάμσα ήταν ο μεγαλύτερος αμαρτωλός. Μερικές φορές συμβαίνει ένας πολύ ενάρετος άνθρωπος όπως ο Βασουντέβα να πρέπει να κολακεύσει ένα πρόσωπο όπως ο Κάμσα, έναν πολύ μοχθηρό άνθρωπο. Αυτός είναι ο τρόπος που γίνονται όλες οι διπλωματικές συναλλαγές. Παρόλο που ο Βασουντέβα ήταν πολύ ανήσυχος, έδειχνε φαινομενικά ευδιάθετος. Απευθύνθηκε στον αδιάντροπο Κάμσα με αυτόν τον τρόπο, επειδή ήταν απαίσιος. Ο Βασουντέβα είπε στον Κάμσα: « Αγαπητέ μου κουνιάδε, σκέψου, σε παρακαλώ, ότι δεν κινδυνεύεις από την αδελφή σου. Περιμένεις κάποιο κίνδυνο, επειδή άκουσες μια προφητική φωνή από τον ουρανό. Αλλά ο κίνδυνος πρόκειται να έλθει από τους γιους της αδελφής σου, που δεν είναι τώρα εδώ. Και ποιος ξέρει; Μπορεί να υπάρξουν μελλοντικά γιοι, μπορεί και όχι. Λαμβάνοντας υπόψη όλα αυτά, προς το παρόν είσαι ασφαλής. Και δεν έχεις λόγο να φοβάσαι την αδελφή σου. Αν κάνει γιους, σου υπόσχομαι να τους παρουσιάσω όλους σ’ εσένα για να γίνει ό,τι είναι απαραίτητο».
Ο Κάμσα γνώριζε την αξία του λόγου τιμής του Βασουντέβα και πείσθηκε από τα επιχειρήματά του. Προς το παρόν, παραιτήθηκε από την αποτρόπαια πράξη του φόνου της αδελφής του. Έτσι ο Βασουντέβα χάρηκε και επαίνεσε την απόφαση του Κάμσα. Επέστρεψε, λοιπόν, στο σπίτι του.
Ο χρόνος κύλησε και ο Βασουντέβα με την Ντεβάκι απέκτησαν οχτώ αρσενικά παιδιά και μία κόρη. Όταν γεννήθηκε ο πρώτος γιος, ο Βασουντέβα τήρησε τον λόγο του και έφερε αμέσως το παιδί στον Κάμσα. Λέγεται ότι ο Βασουντέβα ήταν πολύ εξυψωμένος και φημισμένος για τον λόγο της τιμής του και ήθελε να διατηρήσει αυτή τη φήμη. Για τον Βασουντέβα ήταν εξαιρετικά επώδυνο να παραδώσει το νεογέννητο παιδί, αλλά ο Κάμσα ήταν πολύ χαρούμενος που τον υποδεχόταν και ένιωσε λίγο συμπονετικός με τη συμπεριφορά του Βασουντέβα. Αυτό το περιστατικό αποτελεί σπουδαίο παράδειγμα. Μία μεγάλη ψυχή όπως ο Βασουντέβα δεν θεωρεί οδυνηρό τίποτα κατά την εκτέλεση του καθήκοντός του· ένα τόσο συνετό πρόσωπο εκτελεί τα καθήκοντά του χωρίς δισταγμό. Από την άλλη, ένας δαίμονας όπως ο Κάμσα δεν διστάζει ποτέ να διαπράξει οποιαδήποτε βδελυρή πράξη. Γι’ αυτό λέγεται ότι ένα άγιο πρόσωπο μπορεί να ανεχθεί όλων των ειδών τις άθλιες συνθήκες της ζωής, ένας συνετός άνθρωπος μπορεί να εκτελέσει τα καθήκοντά του χωρίς να περιμένει ευνοϊκές συνθήκες, ένα αποτρόπαιο πρόσωπο όπως ο Κάμσα μπορεί να ενεργήσει με οποιονδήποτε αμαρτωλό τρόπο και ένας αφοσιωμένος υπηρέτης του Κυρίου μπορεί να θυσιάσει τα πάντα για να ικανοποιήσει το Υπέρτατο Πρόσωπο της Θεότητας.
Ο Κάμσα ικανοποιήθηκε με την πράξη του Βασουντέβα. Ξαφνιάστηκε που ο Βασουντέβα κράτησε την υπόσχεσή του και νιώθοντας ικανοποίηση και συμπόνια γι’ αυτόν, άρχισε να μιλά ως εξής: «Αγαπητέ μου Βασουντέβα, δεν χρειάζεται να μου δώσεις αυτό το παιδί. Δεν κινδυνεύω από αυτό το παιδί. Έχω ακούσει ότι το όγδοο παιδί το δικό σου και της Ντεβάκι θα με σκοτώσει. Γιατί να σου πάρω αυτό το παιδί χωρις λόγο; Μπορείς να το κρατήσεις».
Όταν ο Βασουντέβα γυρνούσε σπίτι μαζί με το πρώτο του παιδί, παρόλο που ήταν ευχαριστημένος με τη συμπεριφορά του Κάμσα, δεν μπορούσε να τον πιστέψει, επειδή γνώριζε ότι ο Κάμσα ήταν ανεξέλεγκτος. Ένα άθεο πρόσωπο δεν μπορεί να μείνει σταθερό στον λόγο της τιμής του. Όποιος δεν ελέγχει τις αισθήσεις του δεν μπορεί να είναι σταθερός στην αποφασιστικότητά του. Ο σπουδαίος πολιτικός Τσανάκια Πανντίτα έχει πει: «Ποτέ μην εμπιστευθείς διπλωμάτη ή γυναίκα». Όσοι είναι εθισμένοι στην απεριόριστη αισθησιακή ικανοποίηση δεν μπορούν ποτέ να είναι ειλικρινείς, ούτε μπορείς να τους εμπιστευθείς με πίστη.
Εκείνον τον καιρό, ο μέγας σοφός Νάραντα ήλθε στον Κάμσα. Είχε πληροφορηθεί ότι ο Κάμσα έδειξε συμπόνια στον Βασουντέβα και του επέστρεψε το πρωτότοκο παιδί. Ο Νάραντα ανυπομονούσε πολύ να επισπεύσει την έλευση του Κυρίου Κρίσνα όσο το δυνατό νωρίτερα. Πληροφόρησε, λοιπόν, τον Κάμσα ότι προσωπικότητες όπως ο Μαχαράζα Νάνντα και όλοι οι βοσκοί, οι βοσκοπούλες και οι γυναίκες των βοσκών στη Βρινντάβανα και από την άλλη πλευρά, ο Βασουντέβα, ο πατέρας του, ο Σουρασένα, και όλοι οι συγγενείς τους που έχουν γεννηθεί στην οικογένεια των Βρίσνι της δυναστείας των Γιάντου προετοιμάζονταν για την εμφάνιση του Κυρίου. Ο Νάραντα προειδοποίησε τον Κάμσα να είναι προσεκτικός με όλους τους φίλους και όλους τους ημίθεους που θα γεννηθούν σε αυτές τις οικογένειες. Ο Κάμσα, οι φίλοι του και οι σύμβουλοί του ήταν όλοι δαίμονες. Οι δαίμονες φοβούνται πάντα τους ημίθεους. Αφού άκουσε από τον Νάραντα σχετικά με την εμφάνιση των ημιθέων σε διάφορες οικογένειες, ο Κάμσα ήταν σε συναγερμό. Κατάλαβε ότι αφού οι ημίθεοι είχαν ήδη εμφανισθεί, ο Κύριος Βίσνου πρέπει να έρχεται σύντομα. Συνέλαβε αμέσως και τον γαμπρό του, τον Βασουντέβα, και τη αδελφή του, την Ντεβάκι, και τους έβαλε πίσω από τα σίδερα της φυλακής.
Μέσα στη φυλακή, δεμένοι με σιδερένιες αλυσίδες, ο Βασουντέβα και η Ντεβάκι γεννούσαν ένα αρσενικό παιδί κάθε χρόνο, και ο Κάμσα, πιστεύοντας ότι κάθε μωρό ήταν ενσάρκωση του Βίσνου, τα σκότωνε όλα, το ένα μετά το άλλο. Φοβόταν ιδιαίτερα το όγδοο παιδί, αλλά μετά την επίσκεψη του Νάραντα, συμπέρανε πως οποιοδήποτε από τα παιδιά μπορούσε να είναι ο Κρίσνα. Επομένως, ήταν προτιμότερο να σκοτώνει όλα τα μωρά που γεννιόντουσαν από τον Βασουντέβα και την Ντεβάκι.
Δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε αυτή την πράξη του Κάμσα. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις στην παγκόσμια ιστορία ανθρώπων της βασιλικής τάξης που σκότωσαν πατέρα, αδελφό ή και ολόκληρη την οικογένεια και τους φίλους τους για να ικανοποιήσουν τις φιλοδοξίες τους. Δεν υπάρχει τίποτα εκπληκτικό σε αυτό, επειδή οι δαίμονες μπορούν να σκοτώσουν οποιονδήποτε για τις ανόσιες φιλοδοξίες τους.
Ο Κάμσα ενημερώθηκε για την προηγούμενη γέννησή του με τη χάρη του Νάραντα. Έμαθε ότι στην προηγούμενη γέννησή του ήταν ένας δαίμονας με το όνομα Καλανέμι και ότι σκοτώθηκε από τον Βίσνου. Έχοντας γεννηθεί στην οικογένεια των Μπότζα, αποφάσισε να γίνει ο θανάσιμος εχθρός της δυναστείας των Γιάντου. Ο Κρίσνα επρόκειτο να γεννηθεί σε αυτή την οικογένεια και ο Κάμσα φοβόταν πάρα πολύ ότι θα σκοτωθεί από τον Κρίσνα, ακριβώς όπως είχε συμβεί και στην προηγούμενη γέννησή του.
Φυλάκισε πρώτα απ’ όλα τον πατέρα του, τον Ουγκρασένα, επειδή ήταν ο σημαντικότερος βασιλιάς των δυναστειών Γιάντου, Μπότζα και Ανντάκα και κατέλαβε επίσης το βασίλειο του Σουρασένα, του πατέρα του Βασουντέβα. Ανακήρυξε τον εαυτό του βασιλιά όλων αυτών των τόπων.
Μετάφραση: Γ. Δ. Κωνσταντόπουλος
Πρόσφατα σχόλια