Γκούρου, σάστρα και… φίδια
(Διάλεξη του Σρίλα Πραμπουπάντα για το εδάφιο 5.6.8 της Σρίμαντ-Μπαγκαβατάμ, Νοέμβριος 1976, Βρινντάβανα)
Πραντιούμνα: «Ενώ τριγύριζε εδώ κι εκεί, ξεκίνησε στο δάσος μία μανιασμένη φωτιά. Η φωτιά αυτή προκλήθηκε από την τριβή των καλαμιών που τα φυσούσε ο άνεμος. Από εκείνη τη φωτιά, ολόκληρο το δάσος κοντά στην Κουτακάτσαλα, καθώς και το σώμα του Κυρίου Ρισάμπα ντέβα έγιναν στάχτες.
Πραμπουπάντα:
ατα σαμιρα-βεγκα-βιντουτα-βενου-βικαρσανα-τζατα νταβαναλας ταντ
βανμα αλελιχαναχ σαχα τενα ντανταχα
(Σρ.Μπ, 5.6.8)
Νταβαναλα. Έχουμε μια περιγραφή της λέξης νταβαναλα στην καθημερινή μας προσευχή, σαμσαρα νταβαναλα-λιντα-λοκα. Εδώ εξηγείται τι είναι αυτή η νταβαναλα. Κανείς δεν πηγαίνει να βάλει αναλα, φωτιά, στο δάσος. Η πρώτη φορά που είδα νταβαναλα ήταν στον σταθμό Ναϊνιτάλ. Πολύ μεγάλο ύψωμα και υπήρχε φωτιά, φλογισμένη φωτιά πάνω στο ύψωμα. Κανείς δεν είχε πάει εκεί να βάλει φωτιά, αλλά η φωτιά ξεκίνησε. Πώς, λοιπόν, ξεκινά η φωτιά, αυτό εξηγείται εδώ, σαμιρα-βεγκα-βιντουτα-βενου-βικαρσαναμ. Στις μεγάλες ζούγκλες υπάρχουν δέντρα μπαμπού και είναι πολύ πυκνά. Όταν ο αέρας φυσά πολύ δυνατά, η τριβή προκαλεί φωτιά. Έτσι κατά τον ίδιο τρόπο, ο υλικός κόσμος παρομοιάζεται με αυτή τη νταβαναλα. Σαμσαρα νταβαναλα-λιντα-λοκα. Κανείς δεν θέλει φασαρίες. Στη χώρα σας υπάρχει ένα άλλο είδος φωτιάς, το οποίο δεν είναι νταβαναλα. Στις πόλεις υπάρχει ηλεκτρική φωτιά. Ιδιαίτερα στη Νέα Υόρκη, η πυροσβεστική υπηρεσία δουλεύει είκοσι τέσσερεις ώρες το εικοσιτετράωρο, ντανγκ, ντανγκ, ντανγκ, ντανγκ, ντανγκ, ντανγκ, ντανγκ. Κανείς δεν το ήθελε, αλλά υπάρχει φωτιά, για να σας αποδείξει ότι μπορεί να έχετε αποφύγει τη ζωή στη ζούγκλα, αλλά δεν μπορείτε να αποφύγετε τη νταβαναλα. Αυτή είναι η απόδειξη. Μπορείτε να κάνετε σχέδια, πολύ μεγάλα σχέδια για να ζείτε άνετα, αλλά δεν μπορείτε να αποφύγετε την νταβαναλα. Είναι αδύνατο.
Επομένως, σαμσαρα νταβαναλα-λιντα-λοκα. Ολόκληρος ο υλικός κόσμος είναι μία φλογισμένη φωτιά. Σαμσαρα νταβαναλα-λιντα-λοκα-τραναγια καρουνια-γκαναγκανατβαμ.Τώρα, αυτή η νταβαναλα… Ακριβώς όπως στο δάσος, δεν μπορείτε να στείλετε την πυροσβεστική υπηρεσία. Δεν είναι δυνατόν. Ούτε μπορείτε να πάτε εκεί να βοηθήσετε τα ζώα να σβήσουν τη φωτιά με κουβάδες νερό. Ούτε αυτό είναι δυνατόν. Αβοήθητοι. Παρόμοια, αυτήν την σαμσαρα νταβαναλα, δεν μπορείτε να την σβήσετε. Τότε, πώς μπορεί να σβήσει; Σαμσαρα νταβαναλα-λιντα-λοκα-τραναγια καρουνια-γκαναγκανατβαμ. Πρέπει να προσευχηθείτε για το έλεος του Κρίσνα· τότε αυτή η φλογισμένη φωτιά μπορεί να σβήσει, αλλά όχι από τις δικές σας προσπάθειες. Αυτό δεν είναι δυνατόν. Τραναγια καρουνια-γκαναγκανατβαμ. Αυτό το σύννεφο (γκαναγκανα) είναι σύννεφο ελέους, δεν είναι συνηθισμένο σύννεφο. Επειδή η νταβαναλα, το παράδειγμά που ανέφερα, η προσωπική μου εμπειρία στο ύψωμα Ναϊτινάλ, εκατοντάδες μέτρα ψηλά, πώς θα σβήσει αυτή η φωτιά; Η φωτιά θα σβήσει όταν εμφανισθεί στον ουρανό ένα σύννεφο και το σύννεφο φέρει βροχή. Διαφορετικά, δεν είναι δυνατόν. Κατά τον ίδιο τρόπο, το σύννεφο του ελέους καρουνια, καρουνα, γκαναγκανατβαμ… Όπως, λοιπόν, τα συνηθισμένα σύννεφα σχηματίζονται από το νερό της θάλασσας που εξατμίζεται, παρόμοια, ο Κρίσνα είναι ωκεανός του ελέους, καρουναγιαμαγια, καρουνα-σαγκαρα. Ένα άλλο όνομα του Κρίσνα είναι Καρούνα-σάγκαρα. Όπως, λοιπόν, ο αέρας και η θερμότητα εξατμίζουν το νερό από τη θάλασσα και σχηματίζεται το σύννεφο στον ουρανό, κατά τον ίδιο τρόπο, κάποιος που συνδέεται με τον Κρίσνα, δηλαδή κάποιος που έχει τη δύναμη να εξατμίζει το έλεος του Κρίσνα από τον ωκεανό του ελέους, μπορεί να σβήσει αυτή τη σαμσαρα νταβαναλα. Και αυτός είναι ο γκούρου. Ο γκούρου είναι το σύννεφο, δηλαδή το μέσο της αφυδάτωσης του νερού από τον ωκεανό του ελέους του Κρίσνα και της μετατροπής του σε σύννεφο ελέους που ρίχνει νερό στη σαμσαρα ντεβαναλα και έτσι σβήνει. Σαμσαρα νταβαναλα-λιντα-λοκα-τραναγια καρουνια-γκαναγκανατβαμ, πραπτασια καλιανα.
Επομένως, ο γκούρου πρέπει να είναι εξουσιοδοτημένο πρόσωπο και όχι μπουμι-παλα-γκουρου. Όχι. «Είμαι γκούρου». Όχι. Δεν μπορείς να γίνεις γκούρου αν δεν είσαι το μέσο της άντλησης του νερού του ελέους από τον ωκεανό του ελέους του Κρίσνα. Αυτό θα πει γκούρου. Και άρα ο γκούρου δεν είναι συνηθισμένο πρόσωπο. Είναι ο εκπρόσωπος, ο γνήσιος εκπρόσωπος του Κρίσνα. Ο Μπακτιβινόντα Τακουρά έχει τραγουδήσει, κρισνα σε τομαρα, κρισνα ντιτε παρα: «ο Βαϊσνάβα Τακουρά, ω Κρίσνα, είναι ιδιοκτησία Σου. Αν το επιθυμείς, μπορείς να δώσεις». Βεντεσου ντουρλαμπαμ αντουρλαμπαμ ατμα-μπακτω (Μπ.σ. 5.33). Δεν μπορείς να αποκτήσεις τον Κρίσνα μελετώντας τις Βέδες. Δεν είναι δυνατόν. Ο Κρίσνα υπάρχει στις Βέδες, αλλά δεν μπορείς να Τον πάρεις. Δεν είναι δυνατόν. Αλλά αν πας στο αγαπημένο πρόσωπο του Κρίσνα… Κιντου πραμπορ γιαχ πριγια εβα τασια. Ο πολύ αγαπημένος υπηρέτης του Κρίσνα, ο έμπιστος υπηρέτης Του, είναι γκούρου. Κανείς δεν μπορεί να γίνει γκούρου αν δεν έχει την εμπιστοσύνη του Κρίσνα. Να τσα τασμαντ μανουσιεσου καστσιντ με πριγια-κριτταμαχ. Αυτά τα πράγματα είναι εκεί. Όχι ότι με μαγικά μπορεί κανείς να γίνει γκούρου. Όχι. Πρέπει να είναι…
Σαμσαρα νταβαναλα-λιντα-λοκα-τραναγια καρουνια-γκαναγκανατβαμ, πραπτασια καλιανα. Όλα είναι εκεί, στις σάστρα (τις γραφές). Πρέπει να δούμε αν ένα πρόσωπο είναι πράγματι γνήσιος εκπρόσωπος του Κρίσνα. Έπειτα τον δεχόμαστε ως γκούρου. Διαφορετικά, είναι περιττό χάσιμο χρόνου. Γκουρουρ απι αβαλιπτασια καριακαριαμ ατζαναταχ. Ο γκούρου είναι πολύ έμπιστος υπηρέ… Σακσαντ-νταριντβενα σαμαστρα-σάστραϊρ ουκτας τατα μπαβιατα εβα σαντμπιχ. Ο γκούρου είναι σακσαντ-χαρι· δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ του γκούρου και του Κρίσνα. Ακριβώς όπως αν έχεις μια δουλειά με έναν πολύ σημαντικό άνθρωπο και όταν έλθει ο εκπρόσωπός του, του φέρεσαι σαν να ήταν το ίδιο πρόσωπο, επειδή είναι εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος. Αυτό είναι φυσικό. Ακριβώς όπως στην Ινδία κατά τη διάρκεια της βρετανικής κατοχής, τον κυβερνήτη, τον αντιβασιλέα –το όνομά του ήταν αντιβασιλέας- οι άνθρωποι τον αντιμετώπιζαν ακριβώς σαν βασιλιά, αντιβασιλέα, στη θέση του βασιλιά. Παρόλο που ήταν υπηρέτης, του απέδιδαν τιμές ακριβώς όπως στον βασιλιά. Η φορεσιά του ήταν σαν του βασιλιά. Του απέδιδαν τιμές σαν του βασιλιά. Όπου πήγαινε, τον υποδέχονταν σαν βασιλιά. Αλλά δεν ήταν βασιλιάς. Δεν έλεγε «Είμαι βασιλιάς», αλλά είχε βασιλικές τιμές. Σακσαντ-νταριντβενα σαμαστρα-σάστραϊρ ουκταχ. Λέγεται σε όλα τα… που τραγουδάτε, βεντε γκαγια γιαχαρα τσαριτα. Διαβάζετε αυτή τη στροφή καθημερινά. Γκουρου-μουκα-παντμα-βακια, τσιττετε καριγια…Βεντε γκαγια τζαχαρα τσαριτο.
Γκουρουντάσα: Γκουρου-μουκα-παντμα-βακια, τσιττετε καριγια… Βεντε γκαγια τζαχαρα τσαριτο.
Πραμπουπάντα: Χμ! Βεντε γκαγια τζαχαρα τσαριτο. Αυτό είναι σύμφωνα με, ακριβώς σύμφωνα με την έκδοση της Βε… Σακσαντ-νταρι… Θα δείτε. Αυτό είναι… ο Ναροττάμα ντάσα Τακουρά τραγουδά, βεντε γκαγια γιαχαρα τσαριτα και ο Βισβανάτα Τσακραβαρτί Τακουρά τραγουδά επίσης, σακσαντ-νταριντβενα σαμαστρα-σάστραϊχ. Άρα δεν υπάρχει διαφορά. Όχι ότι ο ένας ατσαρια λέει, «έχω δει –δήθεν ατσαρια, όχι αληθινός ατσαρια– έχω δει σε όνειρο». Προ ημερών ήλθε ένα γράμμα; Έχει δει, έχει συνειδητοποιήσει σε ένα όνειρο, νιταϊ-γκωρα ραντε-σιαμα. Δεν είναι αυτή η μέθοδος. Η μέθοδος είναι η σάστρα, η αυθεντία. Αυτό είναι… πρέπει να… όχι αυτά τα τερτίπια: «Έχω δει σε ένα όνειρο. Πρέπει να γίνω γκούρου.». Όχι. Άραγε συμφωνείς πραγματικά με τη σάστρα; Άραγε είσαι πραγματικά αγαπητός στον Κρίσνα, είσαι ο πιο έμπιστος υπηρέτης Του; Αυτά πρέπει να εξετάσουμε.
Και τι είναι ο έμπιστος υπηρέτης του Κρίσνα; Τα πάντα εξηγούνται. Ο Κρίσνα λέει, για ιμαμ παραμαμ γκουχιαμ μαντ-μπακτεσβ αμπιντασιατι. Αυτό το παραμαμ γκουχιαμ. Τι είναι παραμαμ γκουχιαμ; Σαρβα-νταρμαν παριτιατζια μαμ εκαμ σαραναμ βρατζα (Μπ.γκ. 18.66). Αυτό είναι παραμαμ γκουχιαμ, λέει ο Κρίσνα. Γκουχιαντ γκουσιαταμαμ. Τι είναι αυτή η στροφή; Ποιος μπορεί να πει; Ακριβώς πριν πει, σαρβα-νταρμαν παριτιατζια, ο Κρίσνα λέει ότι «είσαι ο πολυαγαπημένος φίλος Μου, Γι’ αυτό σου λέω το πλέον εμπιστευτικό μέρος της γνώσης.» Όχι; Ποιο είναι αυτό το εμπιστευτικό μέρος; Σαρβα-νταρμαν παριτιατζια: «Άφησε τα πάντα και εγκαταλείψου απλώς σ’ εμένα». Αυτό είναι εμπιστευτική γνώση. Γκιανα, καρμα, γιογκα, αυτά δεν βοηθούν. Παίρνουν χρόνο. Μπορείς να σπαταλήσεις τον χρόνο σου με αυτόν τον τρόπο, έχεις αυτή την ελευθερία, αλλά αληθινό νταρμα είναι να «εγκαταλειφθείς ολοκληρωτικά σ’ Εμένα. Μη λες ανοησίες». Ο Αρτζούνα έλεγε τόσο πολλά ανόητα πράγματα. Ο Κρίσνα, λοιπόν, στο τέλος είπε, «αγαπημένε Μου Αρτζούνα, είσαι ο έμπιστος φίλος Μου. Γι’ αυτό σου ζητώ. Κάνε αυτό. Μη σπαταλάς τον χρόνο σου. Δεν θα σε βοηθήσει». Θα σε βοηθήσει – μπαχουναμ τζανμαναμ αντε (Μπ.γκ. 7.19). Μπορείς να συνεχίσεις με τη μάθησή σου, με τη μελέτη των Βεδών, με την άσκηση του του γιόγκα ή με τις ιεροτελεστίες, το καρμα-κανντα, το γκιανα-κανντα, αλλά αν δεν φτάσεις σε αυτό το σημείο –σαρβα-νταρμαν παριτιατζια μαμ εκαμ σαραναμ βρατζα (Μπ.γκ. 18.66)- δεν υπάρχει ευτυχία. Αυτό δεν είναι δυνατόν. Αυτό είναι το εμπιστευτικό…
Αν, λοιπόν, αυτή η εμπιστευτική γνώση, αν κάποιος κηρύσσει χωρίς κανέναν συμβιβασμό, αυτός είναι ο έμπιστος υπηρέτης του Κρίσνα. Δεν υπάρχει συμβιβασμός. Αυτή είναι αληθινή θρησκεία. Ο Κρίσνα λέει, να τσα τασμαντ μανουσιεσου καστσιντ με πριγια-κριτταμαχ. Αυτό, επομένως, είναι το πρόσωπο που έχει δεχθεί την εξουσία να αντλήσει το νερό του ελέους από τον ωκεανό του ελέους του Κρίσνα. Σακσαντ-νταριντβενα σαμαστρα-σάστραϊχ. Και ό,τι είπε ο Κρίσνα πριν πέντε χιλιάδες χρόνια, το ίδιο πράγμα είπε ο Τσετάνια Μαχαπραμπού, το ίδιο πράγμα. Δεν υπήρξε αλλαγή, όπως δεν υπάρχει αλλαγή μεταξύ των λεγομένων του Βισβανάτα Τσακραβαρτί Τακουρά και του Ναροττάμα ντάσα Τακουρά. Σάντου σάστρα. Όπως στη σάστρα, δεν υπάρχει αλλαγή. Όχι «εκσυγχρονισμός, η σάστρα πρέπει να αλλάξει». Όχι. Αυτά είναι ανοησίες. Αυτό δεν είναι σάστρα. Η σάστρα δεν μπορεί να αλλάξει, «κατά περίσταση, θα αλλάξει, αλλαγές λόγω εποχής». Όχι. Αυτό δεν είναι σάστρα. Σάστρα σημαίνει ότι είναι παντοτινή. Ό,τι είπε ο Κρίσνα πριν πέντε χιλιάδες χρόνια ή ό,τι είπε ο Κρίσνα πριν από σαράντα εκατομμύρια χρόνια στον θεό του ήλιου… Ιμαμ βιβασβατε γιογκαμ προκταβαν αχαμ αβιαγιαμ (Μπ.γκ. 4.1). Λέει, «σου λέω αυτό το πουραταναμ γιογκαμ». Όχι «επειδή έχουν περάσει εκατομμύρια χρόνια και τώρα είναι διαφορετική εποχή, θα πρέπει να αλλάξω». Όχι. Είπε, «σου λέω αυτό το πολύ παλιό σύστημα». Όχι; Δείτε. Η σάστρα δεν μπορεί να αλλάξει. Ο λόγος του Θεού δεν μπορεί να αλλάξει. Τότε ποια θα ήταν η διαφορά ανάμεσα στον Θεό και σε εμάς; Αυτός είναι πάντοτε τέλειος. Ό,τι είπε πριν από σαράντα εκατομμύρια χρόνια, ό,τι είπε πριν από πέντε χιλιάδες χρόνια, αυτό είναι σωστό και σήμερα. Αυτό θα πει σάστρα. Όχι ότι «έχουν περάσει τόσο πολλά χρόνια και έχει παλιώσει. Τώρα ας τα διορθώσουμε και ας τα θέσουμε με καινούργιο τρόπο». Όχι. Μπορείς να θέσεις το ίδιο πράγμα με καινούργιο τρόπο, δεν μπορείς όμως να αλάξεις τις αρχές. Σαντου σαστρα γκουρου-βακια, τινετε καριγια αϊκια. Η σάστρα δεν αλλάζει ποτέ. Και ο σάντου… Σαντου σημαίνει αυτός που ακολουθεί τις σάστρα. Είναι σάντου. Ούτε αυτός αλλάζει. Σάντου, σάστρα. Και ο γκούρου; Γκούρου σημαίνει αυτός που ακολουθεί τη σάστρα και τον σάντου. Είναι, λοιπόν, τρεις, το ίδιο. Ο γκούρου δεν θα αλλάξει, ότι «ειπώθηκε πριν από πέντε χιλιάδες χρόνια. Δεν είναι εφαρμόσιμο τώρα. Τώρα σας δίνω κάτι νέο, τερτίπια». Άχρηστος. Σαντου σαστρα γκουρου-βακια τινετε καριγια αϊκια. Γιαχ σαστρα-βιντιμ ουτσριτζια βαρτατε κμα καραταχ, να σιντιμ αβαπνοτι (Μπ.γκ. 16.23). Αυτά τα πράγματα είναι εκεί.
Επομένως το σαμσαρα νταβαναλα λιντα-λοκα, αυτές οι οχτώ στροφές του Βισβανάτα Τσακραβαρτί Τακουρά είναι πολύ σημαντικές. Τις τραγουδάμε καθημερινά. Αυτό είναι πολύ καλό. Αυτή η λέξη είναι νταβαναλα. Ακριβώς όπως ο Ρισάμπα ντέβα, ήθελε φωτιά, δεν χρειαζόταν σπίρτα. Όχι. Η φωτιά μπορεί να είναι… Με τη θέλησή Του θα υπάρξει φωτιά. Παλιά έτσι άναβε και η φωτιά της θυσίας (γιαγκια). Ποιο είναι αυτό το ξύλο; Αρανι, ναι. Χωρίς σπίρτα. Άρα είναι συνηθισμένο πράγμα, η τριβή των μπαμπού, ηλεκτρισμός. Με την τριβή δημιουργείται ηλεκτρισμός. Ο ηλεκτρισμός είναι και αυτός τριβή. Κατά τον ίδιο τρόπο, δημιουργείται φωτιά και τα ξερά φύλλα των μπαμπού αρχίζουν να καίγονται. Και σταδιακά, ολόκληρο το δάσος βρίσκεται στις φλόγες. Και ειδικά τα φίδια, είναι οι πρώτοι που υποφέρουν. Επειδή παραμένουν στο έδαφος και υπάρχουν ξερά φύλλα και η φωτιά απλώνεται γρήγορα και αυτά δεν μπορούν να τρέξουν ή να πετάξουν. Τα άλλα ζώα μπορούν να… Κανείς δεν μπορεί να δραπετεύσει, αλλά μπορούν να προσπαθήσουν, επειδή μπορούν να πάνε γρήγορα. Αλλά τα φίδια…Παρόμοια, όταν συμβαίνει καταστροφή, τα πρόσωπα που είναι σαν φίδια, σκληρά, φθονερά, υποφέρουν πρώτα, όπως τα φίδια. Ο Τσανάκια Πανντίτα έχει πει, σαρπαχ κρουραχ καλαχ κρουραχ. Υπάρχουν δύο φθονερά ζωντανά όντα, πολύ επικίνδυνα. Ποια είναι; Το ένα είναι το φίδι. Και τό άλλο; Ο άνθρωπος που οι συνήθειές του είναι σαν φίδια. Χωρίς κανένα φταίξιμο, θα δαγκώσει. Χωρίς κανένα φταίξιμο.
Όπως ακριβώς κηρύσσουμε τη συνείδηση του Κρίσνα. Ποιο είναι το φταίξιμό μας; Ότι προσπαθούμε να κάνουμε τους ανθρώπους – όχι άνομο σεξ, όχι τζόγος, όχι κρεατοφαγία, όχι ναρκωτικά, αλλά το καταλαβαίνουν διαφορετικά. Το καταλαβαίνουν ότι: «είναι πολύ επικίνδυνο». Χωρίς κανένα φταίξιμο, βρίσκουν φταίξιμο. Αυτό θα πει φίδι. Σαρπαχ κρουραχ καλαχ κρουραχ. Κανένα φταίξιμο, αλλά παρ’ όλα αυτά επικρίνουν και δημιουργούν προβλήματα. Θα συναντήσετε, λοιπόν, τόσο πολλά πρόσωπα, χωρίς να φταίτε, θα δαγκώσουν. Το φίδι, χωρίς κανένα φταίξιμο…Περνάς δίπλα από ένα δέντρο και παίρνεις έναν καρπό. Αν υπάρχει εκεί κοντά φίδι, θα δαγκώσει – κρουραχ. Γι’ αυτό ο Τσανάκια Πανντίτα είπε, «Υπάρχουν δύο, δύο είδη κρουραχ, φθονερών ζωντανών όντων. Το ένα είναι το φίδι· το άλλο είναι το ανθρώπινο φίδι, δηλαδή ο άνθρωπος που είναι συνηθισμένος στις ιδιότητες του φιδιού». Σαρπαχ κρουραχ καλαχ κρουραχ. Αλλά ο Τσανάκια Πανντίτα είπε, «το ανθρώπινο φίδι είναι πιο επικίνδυνο από το ζώο φίδι». Σαρπατ κρουραταραχ καλαχ. Γιατί; Επειδή, μαντρωσαντι-βασαχ σαρπαχ καλαχ κενα νιβαριατε: «μπορείς να υποτάξεις το φίδι ψάλλοντας μάντρα για φίδια ή με κάποιο φάρμακο, τζαντι-μπουντι, αλλά το ανθρώπινο φίδι δεν μπορεί να υποταχθεί». Είναι πολύ-πολύ επικίνδυνο.
Αυτή, λοιπόν, είναι η θέση μας και γι’ αυτό ο κήρυκας αφοσιωμένος υπηρέτης είναι τόσο αγαπητός στον Κρίσνα. Θα συναντήσουν οπωσδήποτε επικίνδυνα πρόσωπα, πρόσωπα κρουραχ. Δείτε. Ο Ιησούς Χριστός, ποιο ήταν το φταίξιμό του; Κήρυσσε για τον Θεό και σταυρώθηκε. Σταυρώθηκε. Αυτό το παράδειγμα είναι από τις χώρες σας, πολύ καλό παράδειγμα. Το λάθος του ήταν ότι μιλούσε για τον Θεό, αυτό ήταν όλο, και τον σταύρωσαν. Επομένως, θα συναντήσουμε… Ο Νιτιανάνντα Πραμπού, και εκείνος συνάντησε τον Τζαγκάι και τον Μαντάι. Φυσικά τους απελευθέρωσε. Ο Νιτιανάνντα Πραμπού είναι τόσο καλός, που μολονότι τον χτύπησαν και μάτωσε το κεφάλι Του, συνέχισε να λέει, «αγαπητοί Μου φίλοι, δεν πειράζει που Με χτυπήσατε. Ψάλετε Χάρε Κρίσνα». Επομένως το κήρυγμα είναι τόσο δύσκολο πράγμα. Γι’ αυτό ο Κρίσνα είπε, να τσα τασμαντ μανουσιεσου καστσιντ με πριγια κριτταμαχ. Όχι κάθομαι πολύ αναπαυτικά και συζητώ για τη Βεντάντα. Όχι. Δεν είναι έτσι. Κήρυγμα εμπράκτως. Εμπράκτως σημαίνει επικίνδυνη θέση, επειδή δείχνω συμπόνια. Σαμσαρα νταβαναλα. Ολόκληρος ο κόσμος φλέγεται. Παρα-ντουχκα-ντουχκι. Ο Βαϊσνάβα είναι παρα-ντουχκα-ντουχκι. Και αυτή είναι η αρετή του. Γι’ αυτόν δεν υπάρχει δυσκολία. Είναι πολύ καλά. Τον προστατεύει ο Κρίσνα. Κωντεγια πρατιτζανιχι να με μπακταχ πρανασιατι (Μπ.γκ. 9.31). Δεν διατρέχει, λοιπόν, προσωπικό κίνδυνο. Τι κίνδυνος υπάρχει; Υπάρχει ο Κρίσνα. Έχει εμπιστοσύνη και ο Κρίσνα τον προστατεύει από κάθε κίνδυνο. Αλλά είναι δυστυχισμένος. Συναντά τους Μαντάι και τους Τζαγκάι και αντιμετωπίζει κάθε είδους κινδύνους. Γι’ αυτό είναι ο ισχυρός, ο εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος του Κρίσνα.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Μετάφραση: Γ. Δ. Κωνσταντόπουλος
Πρόσφατα σχόλια